Europa heeft forse ambities voor de elektrificatie van zijn wagenpark en stimuleert zijn plaatselijke autobouwers om zoveel mogelijk te kiezen voor EV’s. Alleen is het een pijnlijke vaststelling dat de overgrote meerderheid van de batterijcellen voor die elektrische en plug-inhybride auto’s uit China komen. Niet verwonderlijk als je weet dat 80 procent van de wereldwijde productiecapaciteit van lithium-ionbatterijen vandaag in China zit.
Daar moet van de EU verandering in komen, en wel bijzonder snel, zo verklaarde de EU tijdens haar Virtual European Conference on Batteries. In haar relanceplan voor na de coronacrisis voorziet Europa onder meer forse subsidies voor batterijfabrieken op eigen grondgebied. Om de kritiek tegen te gaan rond de ecologische voetafdruk van de productie van batterijen, zullen deze subsidies wel worden gekoppeld aan de eis dat deze accu’s koolstofneutraal worden geproduceerd.
Gigafactory
Tegen 2025 wil Europa 6 miljoen batterijen per jaar produceren op eigen grondgebied. De grootste spelers worden volgens de EU het Zweedse Northvolt, met fabrieken in Zweden en Duitsland, het Chinese CATL, met een fabriek in Duitsland, en het Koreaanse SK Innovation, dat in Hongarije cellen gaat bouwen.In haar lijstje vergeet de EU wel de nieuwe batterijfabriek van Tesla in Berlijn te vermelden. Met een jaarlijkse productiecapaciteit van 250 GWh evenaart die fabriek ruwweg de productiecapaciteit van alle huidige batterijfabrieken ter wereld bij elkaar opgeteld. Deze ‘Gigafactory’ zal echter niet volstaan om van Europa plots wereldleider te maken, want Tesla bouwt vergelijkbare batterijfabrieken in Texas (Verenigde Staten) en China.