Vorige week vroeg de belangenvereniging van Europese autoconstructeurs ACEA aan de Europese Commissie om de deadline voor het behalen van de lagere gemiddelde CO2-uitstoot op te schuiven of om de CO2-normen zelfs te versoepelen. De ACEA werd daarbij gesteund door andere verenigingen die toeleveranciers en bandenconstructeurs vertegenwoordigen. De drijvende krachten achter het initiatief zijn FCA (Fiat Chrysler Automobiles), niet toevallig een groep die het heel lastig heeft om de Europese doelstellingen te halen en waarvan CEO Mike Manley ook voorzitter is van ACEA, en PSA (Citroën, DS, Opel en Peugeot), dat graag in 2021 zou willen fusioneren met FCA.

Duitse ‘nein’

Binnen de ACEA krijgt Manley echter ook tegenstand, en niet van de minste: de VDA, de machtige belangenvereniging van de Duitse auto-industrie, ziet de vertragingen niet zitten. In tegenstelling tot bijvoorbeeld FCA, dat heel lang heeft geaarzeld om iets aan zijn CO2-uitstoot te doen en daardoor naar verwachting een boete van 2,4 miljard euro zal moeten betalen, hebben de Duitsers heel zwaar geïnvesteerd in technologie om de quota te behalen of toch in elk geval zo dicht mogelijk te benaderen. “De wetgeving voor de gemiddelde CO2-uitstoot in de EU is ingevoerd. Voor de Volkswagen-groep is de huidige wettelijke situatie beslissend. We blijven onze inspanningen doorzetten om de doelstellingen voor 2020 en daarna te behalen,” zo vatte een woordvoerder van de VW-groep het samen. Ook Transport & Environment, een NGO gespecialiseerd in de studie van uitstoot door de autosector, wil dat de CO2-doelstellingen overeind blijven: “Auto’s zijn verantwoordelijk voor 14 procent van de broeikasgasuitstoot van Europa en 70 procent van de uitstoot van alle wegtransport. […] De Europese CO2-regels zijn de eerste betekenisvolle doelstelling na jaren van oplopende CO2-uitstoot en te weinig elektrische modellen op de markt”. Transport & Environment en de Duitse auto-industrie, bien étonnés de se trouver ensemble