De zomerstop is ingegaan in de Formule 1 na de GP van België 2024. Het ideale moment om de balans op te maken van het seizoen van 2024, dat uiteindelijk veel onvoorspelbaarder blijkt dan verwacht. De eerste helft van het seizoen kende dan ook erg verschillende delen. Hier zijn 5 dingen om te onthouden na 14 van de 24 races in het Formule 1-seizoen van 2024.
1. Max Verstappen is niet onfeilbaar
Na een onbetwistbare dominantie tijdens de eerste 7 Grote Prijzen van dit F1-seizoen van 2024, begint Max Verstappen langzaam tekenen van 'zwakte' te vertonen. Maar laten we eerder zeggen dat de andere constructeurs hun achterstand hebben ingehaald, en dat de regerende wereldkampioen niet meer onfeilbaar is. De Nederlander heeft zelfs twee ongelukken gehad! Het eerste in Oostenrijk met Lando Norris, dat hem het podium en misschien zelfs de overwinning kostte, en het tweede in Hongarije met Lewis Hamilton, waarna hij wonder boven wonder nog kon doorrijden. Fouten die uiteindelijk wel geweldig zijn voor het kampioenschap en het spektakel!
2. Eindelijk verschillende winnaars!
Wist je dat de laatste 7 GP's van dit seizoen zijn gewonnen door maar liefst 5 verschillende piloten, die ook nog eens voor 4 verschillende teams rijden? En dat is nog niet alles! In die 7 races is Max Verstappen slechts 3 keer op het podium geëindigd, wat evenveel is als Lewis Hamilton en zelfs een keertje minder dan Lando Norris en Oscar Piastri. Om maar te zeggen dat het tweede deel van deze eerste helft van het kampioenschap een stuk spannender was. Twee piloten wisten zelfs meer punten te scoren dan de huidige wereldkampioen: Oscar Piastri en Lewis Hamilton.
3. Lewis Hamilton wil nog meer
De Britse piloot met zijn 200 podiums heeft duidelijk nog niet genoeg records en overwinningen op zijn naam staan. Ondanks zijn 39 jaar wil hij nog meer! Hoewel de omstandigheden rond zijn overwinning in Spa op zijn zachtst gezegd bijzonder waren, heeft Hamilton wel 2 van de laatste 3 races gewonnen en is 4 keer op het podium geklommen tijdens de laatste 5 GP's. Races waarin de Brit maar liefst 95 punten heeft verzameld, wat 12 punten meer is dan Verstappen en zelfs 9 punten meer dan Piastri. Nog iemand om goed in het oog te houden tijdens de tweede helft van het seizoen, dus.
4. Kan Verstappen nog worden ingehaald?
Ondanks het feit dat veel kanshebbers op dit moment nek aan nek liggen en strijden om de overwinning in elke race, wordt het pilotenkampioenschap nog steeds duidelijk gedomineerd door Max Verstappen. De Nederlander lijkt een te grote voorsprong te hebben opgebouwd in het begin van het seizoen. Vandaag heeft hij 78 punten meer dan Norris, 100 punten voorsprong op Leclerc, 110 punten op Piastri, 115 punten op Sainz en 127 punten voorsprong op Hamilton. Hem nog inhalen in slechts 10 races lijkt dus een onmogelijke opdracht. Er zullen meerdere onverwachte wendingen nodig zijn om de regerende wereldkampioen te doen zakken van zijn troon. Maar bij de constructeurs ziet het er heel anders uit...
5. De constructeurstitel staat nog steeds op het spel
Hoewel Red Bull momenteel bovenaan het constructeurskampioenschap staat met 408 punten, heeft de ploeg een groot probleem... Pérez is simpelweg niet competitief meer! Hij wist amper 28 puntjes te sprokkelen in de laatste 8 races. Bij McLaren, Mercedes en zelfs Ferrari rijden hun twee piloten echter wel altijd vooraan, of toch dichtbij elkaar, wat ze meer punten oplevert als team. Bij de zomerstop heeft McLaren slechts 42 punten achterstand op Red Bull, terwijl Ferrari volgt op 63 punten en Mercedes op 142 punten. Merk wel op dat Mercedes 170 punten heeft gescoord in de laatste 6 Grote Prijzen. Dat is 12 punten minder dan McLaren (vooral door de diskwalificatie van Russell in Spa), maar wel 38 punten meer dan Red Bull en 77 punten meer dan Ferrari! Met andere woorden, de constructeurstitel is nog lang niet beslist. Afspraak op 25 augustus in Zandvoort voor de 15e GP van het seizoen, die het startschot zal geven voor een tweede seizoenshelft die nog spannender belooft te worden dan de eerste!