Advertentie
Advertentie

1. Ferrari vs. McLaren

We waanden ons even terug in het einde van de jaren ’90 en het begin van de jaren 2000, want de race in Bakoe stond in teken van de strijd tussen Ferrari en McLaren, en meer bepaald tussen Leclerc en Piastri. Ronde na ronde zaten de rode en oranje auto nek aan nek, met uiteindelijk Piastri die aan het langste eind trok nadat Leclercs banden finaal opgebruikt waren. Een bijzonder sterke race van de jonge Australiër, net nadat zijn team had aangekondigd Norris extra te willen steunen voor het kampioenschap. Misschien dat de rollen binnenkort omgedraaid worden...

2. Sainz en Pérez in de muur

Het gevolg van Leclerc zijn kapotte banden was dat Sergio Pérez hem kon inhalen in de voorlaatste ronde. Het manoeuvre leek geslaagd, maar Leclerc kon nog net dat beetje later remmen, waardoor Pérez snelheid verloor en de andere Ferrari van Sainz zag passeren. Amper een bocht later sloeg het noodlot toe: Sainz week een beetje af naar links, Pérez ging niet mee en beide auto’s eindigden in de muur. Een ramp voor Pérez, die dit weekend eindelijk nog eens de snelste Red Bull-piloot leek. Volgens de stewards was niemand in fout, wellicht dat de lage zon ook zijn rol heeft gespeeld in het incident.

3. Russell krijgt een gratis podium

Als twee honden vechten om een been... dan staat George Russell meestal klaar om de scherven op te rapen! Na zijn onverwachtse overwinning in Oostenrijk heeft de Britse Mercedes-rijder in Bakoe opnieuw een gratis podium gekregen na de crash tussen Sainz en Pérez. Een opsteker voor Mercedes, dat wel weer een snelle auto heeft, maar deze race moeite leek te hebben om een goede balans te vinden met de banden. Lewis Hamilton, die vanuit de pitlane startte vanwege een motorwissel, kwam dankzij de twee uitvallers ook nog als 9e over de streep, goed voor twee puntjes.

Advertentie
Advertentie

4. Punten voor Colapinto en Bearman!

En over punten gesproken: Franco Colapinto, die afgelopen weekend in nog maar zijn tweede poging sneller dan teamgenoot Albon wist te kwalificeren, heeft nu ook zijn allereerste kampioenschapspunten op zak in de Formule 1. De Argentijn, die in Monza het stokje overnam van Logan Sargeant bij Williams, lijkt hiermee al te hebben bewezen sterker te zijn dan de Amerikaan die hij vervangt. En ook Ollie Bearman, die invalt voor de tijdelijk verbannen Magnussen bij Haas, kon profiteren van de crash tussen Sainz en Pérez om het laatste puntje te claimen. Maar hij had er natuurlijk al op zak na zijn sterke invalbeurt voor Sainz bij Ferrari in Saoedi-Arabië.

5. Newey naar Aston Martin!

Na zo’n nagelbijter van een race zou het gemakkelijk zijn om het te vergeten, maar afgelopen week heeft Adrian Newey, de meesterdesigner achter de successen van Red Bull, aangekondigd dat hij vanaf volgend jaar naar Aston Martin verhuist! Daarmee komt er een einde aan de geruchten dat hij naar Ferrari zou gaan om een laatste kampioensauto te bouwen voor Lewis Hamilton. En hoewel dat een mooi verhaal was geweest, mag hij zijn genie inzetten om Fernando Alonso (en Lance Stroll...) terug naar de top te brengen. Newey zou in ruil een royaal salaris van 30 miljoen Britse pond (35,6 miljoen euro) per jaar ontvangen, plus een aandeel in het team. “Een koopje”, aldus teambaas en -eigenaar Lawrence Stroll.