Fering Technologies komt schijnbaar van uit het niets met zijn Pioneer op de proppen. Het gaat om een innovatieve offroader met elektrische aandrijving. Elk wiel heeft zijn eigen elektromotor, zodat de stoere knaap een tot in de puntjes regelbare vierwielaandrijving heeft. Over vermogen communiceert Fering niet, maar het geeft wel mee dat het 5,5 meter lange en 2 meter brede gevaarte een koppel heeft van 600 Nm. Dat moet meer dan voldoende zijn om zijn relatief lage gewicht van 1.500 kilo voort te stuwen. Een elektrische offroader van 1,5 ton, hoe kan dat?

Doek

Dat is te danken aan het ‘koetswerk’, dat in werkelijkheid bestaat uit doeken, gemaakt in een materiaal dat vaak wordt gebruikt voor wandelschoenen, die over een lichtgewicht frame gespannen zijn. Bij schade zijn ze eenvoudig te vervangen en ze hebben goede isolerende eigenschappen. Bovendien is het op die manier eenvoudig om diverse koetswerkstijlen te bedenken – SUV, pick-up,… – op voorwaarde dat je van kaarsrechte lijnen houdt...

Biodiesel

De Lithium-titaniumoxidebatterij is niet de beste voor forse prestaties, maar is vooral ontwikkeld om onder de meest extreme temperaturen stabiel en betrouwbaar te blijven functioneren. Hoe groot ze is, zegt Fering Technologies niet, maar het meldt dat het puur elektrische rijbereik op 80 kilometer ligt. Een driecilinder van slechts 800 cc die is gebouwd om op biodiesel te draaien vult de accu vervolgens weer aan. Fering zegt dat op die manier het rijbereik tot 7.000 kilometer kan oplopen door extra grote brandstoftanks te monteren. Het is ook mogelijk om voor kortere (kampeer)trips die tanks in te wisselen voor waterreservoirs, zodat je kan drinken, koken en je wassen.

De Fering Pioneer zou in het voorjaar van 2022 in productie gaan.

?