De Ferrari in kwestie is de 166 MM Barchetta, de opvolger van de Ferrari 166 Corsa. Die zette in 1948 heel wat overwinningen op zijn naam, waaronder de Targa Florio en de Mille Miglia. Onder de motorkap huisde een twee liter grote variant van de legendarische Colombo-V12.

Touring

Maranello besloot de productie van de 166 op te drijven en bracht met de 166 MM (voor Mille Miglia) een update uit. In 1948 pakte koetswerkbouwer Touring op het salon van Turijn uit met het koetswerk van een tweezitscabriolet voor de 166 MM, die “Barchetta” (Italiaans voor “bootje”) werd genoemd. Touring bouwde uiteindelijk maar 25 exemplaren van dit specifieke koetswerk voor de 166 MM.

166 MM

De productie van de Ferrari 166 MM klokte uiteindelijk af op 32 exemplaren, die hun opwachting maakten in de Mille Miglia, op de 24 Uren van Le Mans, de 24 Uren van Spa, enzovoort. Daardoor plaveide hij de weg voor andere legendarische Ferrari’s, zoals de 250 GT TdF, de Testa Rossa, enzovoort.

0058 M

Dit exemplaar, chassisnummer 0058 M, is nummer 27 van de in totaal 32 geproduceerde 166 MM’s, en nummer 23 van de 25 MM’s met een Barchetta-koetswerk van Touring. Hij reed de fabriek uit in 1950, en bracht de eerste jaren van zijn leven door in de motorsport.

In 1953 maakte de Ferrari 166 MM Barchetta de grote oversteek naar de Verenigde Staten. Daar werd hij opnieuw ingezet in enkele lokale races. In 1966 werd hij doorverkocht en begon het concours-hoofdstuk, met regelmatige actes de présence in Pebble Beach.

Veiling

Nadien wisselde de Ferrari nog enkele keren van eigenaar. Op 11 maart wordt hij door RM Sotheby’s geveild op Amelia Island, in Florida. De waarde van dit exemplaar, dat nog steeds zijn originele koetswerk, originele tweeliter V12 met 140 pk, en een goedkeuring van Ferrari’s “Classiche”-klassiekerafdeling geniet, wordt geschat op 8 tot 10 miljoen dollar.