De “nieuwe break” is natuurlijk de Hyundai i30 Wagon. Deze familieversie van de nieuwe i30 is net als de vijfdeurs ontworpen, ontwikkeld en gebouwd in Europa.

Vertrouwde trekken

Veel kunnen we nog niet afleiden uit het teaserplaatje, behalve dat de Koreanen voor dynamische lijnen gaan: de daklijn loopt sterk af en de gordellijn klimt tegelijkertijd omhoog. Tel daarbij de chromen raamomlijsting, en wij zien er wel wat Mercedes CLA Shooting Brake in. Geen slechte referentie natuurlijk…

Maar Hyundai kiest er wellicht ook voor om de familiebanden aan te halen, dus we verwachten net als bij de vijfdeurs een zeshoekig radiatorrooster en diagonaal oplopende koplampen. Ook achteraan zullen de Koreanen er wel voor zorgen dat het duidelijk is dat je hier met een Hyundai te maken hebt.

Mee met de tijd

In de vijfdeurs maakte heel wat nieuwe technologie zijn opwachting. Die zal wellicht ook zijn intrede doen in de i30 Wagon. Zo verwachten we heel wat rijhulp, zoals noodremhulp met voetgangerherkenning, rijstrookassistentie, een adaptieve snelheidsregelaar, een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, een dodehoekwaarschuwing, vermoeidheidsherkenning en verkeersbordherkenning.

Hetzelfde verhaal onder de motorkap: de vijfdeurs biedt drie benzinemotoren (de atmosferische 1.4 MPI van 100 pk, de 1.0 T-GDI van 120 pk en de 1.4 T-GDI van 140 pk) en drie dieselmotoren (de 1.6 CRDi van 90, 110 en 136 pk). We verwachten zowat alle motoren ook onder de kap bij de i30 Wagon. De bevestiging volgt over enkele weken in Genève.