Multi-Air
De nieuwe tweecilinder neemt het elektro-hydraulische beheer van de inlaatkleppen over van de nieuwe 1,4-liter viercilinder. Enkele onderdelen en het inlaatsysteem werden nauwkeurig bestudeerd om de wrijvingsverliezen tot een minimum te beperken.
Fiat belooft dat de motor dertig procent minder CO2 uitstoot dan een viercilinder met hetzelfde vermogen. Bovendien is de motor niet luidruchtiger dan een traditionele viercilinder en trilt hij niet overmatig: daarvoor zorgt de tegengesteld draaiende as met tegengewichten.
Twee cilinders tellen voor vier
Er komen drie vermogensversies van de nieuwe krachtbron: 65, 85 en 105 pk. Dat zijn opmerkelijk goede specifieke vermogens. De minst krachtige versie is atmosferisch, zijn sterkere broers krijgen een turbo. De 85 pk sterke versie levert 145 Nm vanaf 1.900 tr/min, toerentallen die een goede dieselmotor waardig zijn.
Recorduitstoot
Voor een niet-hybride benzinemotor haalt de tweecilinder ongeziene CO2-waarden. De Italiaanse constructeur kondigt 92 tot 95 g/km aan voor de 500, respectievelijk met of zonder de gerobotiseerde Dual Logic-versnellingsbak. Die werd ontworpen met een ecologische rijstijl in het achterhoofd, maar Fiat voorziet ook nog een klassieke manuele bak met vijf verhoudingen. Het verbruik varieert van 4 tot 4,1 l/100 km.
Gamma
De kleine 500 is het aan zijn imago verplicht om als eerste de tweecilinder in gebruik te nemen, voorlopig uitsluitend in de versie met 85 pk. Die vervangt geen enkele andere motorisatie, maar vervolledigt het gamma. Later wordt deze motor nog gemonteerd in andere modellen van het merk. We denken hierbij natuurlijk aan de Panda, maar Fiat is erg zwijgzaam over dit onderwerp.
Eco-knop
De City-drukknop die de stuurinrichting lichter maakte, ruimt plaats voor een Eco-schakelaar. Die laat het gaspedaal zachter reageren en beïnvloedt het motorbeheer, waardoor het koppel terugvalt tot 100 Nm. Tegelijkertijd wordt het stuur lichter en schakelt het beheer van de Dual Logic-versnellingsbak over naar ‘soft’. Via het internet kun je software downloaden op een USB-stick om jouw rijstijl te analyseren. Door de stick te verbinden met de 500 kan het systeem enkele tips geven om nog zuiniger te rijden.
Nostalgisch gepruttel
Zodra je de motor start, herken je het typische geluid van een tweecilinder. Daar is wel een geoefend oor voor nodig, want de motor verricht zijn werk opmerkelijk stil. Bovenden wekt hij haast geen vibraties op, alleen in vrijloop durft het koetswerk heel even te schudden. Dan grijpt immers het start-stopsysteem in om de motor stil te leggen.
De Turijnse ingenieurs hebben uitstekend werk geleverd en de kleine motor draait mooi rond. De kleine cilinderinhoud en de speciale motorsound zetten niet aan tot een schakelluie rijstijl, maar de motor herneemt krachtig vanuit de laagste toerentallen. Bij een stevige trap op het gaspedaal klimt het kleine molentje in het vooronder fluks naar 5.000 tr/min. Daarboven voelt hij wat verstikt aan en kort voor de rode zone (6.000 tr/min) geeft hij er de brui aan. Je kiest dus het best voor de lage en middelste toerentallen.
De eindbalans? Uiterst positief! De motor is soepel en bereidwillig en heeft karakter. Naar onze mening is hij de amusantste van het hele gamma. We hopen dan ook dat hij de beloofde zuinigheid kan waarmaken. Onze testwagen had maar 300 km op de teller, wat zijn relatieve gulzigheid verklaart. Bovendien willen we graag de Dual Logic-versnellingsbak uitproberen.
De prijzen zijn nog niet bekend, maar de motor is vanaf september beschikbaar in de 500 en de 500C.