Tot 31 december 2020 hebben autoconstructeurs in Europa nog de tijd om hun gemiddelde CO2-uitstoot naar 95 g/km te krijgen. Anders hangen hen enorme boetes boven het hoofd. Bij Fiat Chrysler zijn ze nog maar net begonnen aan elektrificatie (met de Jeep Renegade PHEV), waardoor boetes onvermijdelijk lijken. Volgens de Financial Times zou Fiat Chrysler het met Tesla op een akkoord gegooid hebben om boetes te vermijden. De Italiaans-Amerikaanse groep wil alleen kwijt dat “FCA de uitstoot van al zijn producten wil verminderen. Tegelijk willen ze optimaal gebruik maken van de opties die de regels aanbieden om de normen na te leven”.
CO2-overdracht
Concreet wil Fiat de CO2-cijfers van Tesla gebruiken. FCA zou volgens de Financial Times “enkele honderden miljoenen dollars” aan Tesla overmaken om de CO2-uitstoot van de Amerikanen op zijn conto te mogen schrijven. Dat is in theorie door Europa toegelaten, ook tussen twee verschillende bedrijven. Voor FCA is de cheque aan Tesla alleszins goedkoper dan de CO2-boetes die eind volgend jaar dreigen.