Hoewel Marchionne tijdens de voorstelling van zijn plan, dat de toekomst van de FCA-groep schetst tot 2022, amper over het merk Fiat sprak, bevestigde hij in grote lijnen eerdere geruchten. Die voorspelden dat Fiat in zijn modelgamma zou snoeien en alleen nog de Panda en 500 zou overhouden. Chrysler, dat al enkele jaren uit ons land verdwenen is, trekt zich volledig terug in Noord-Amerika.
Jeep
Opmerkelijk: de andere merken laten de dieselmotor de komende jaren zowat volledig achterwege, ten voordele van geëlektrificeerde aandrijflijnen. Zelfs Jeep, dat tegen 2022 twee nieuwe modellen per jaar wil lanceren en zo een SUV in elk segment wil hebben. In totaal wil Jeep tien plug-inhybrides en vier volledig elektrische modellen lanceren, waarvan alleen acht PHEV’s het tot bij ons zullen schoppen. Geen elektrische modellen, wel vijf milde hybrides. Tegen 2021 moet het Amerikaanse merk van elk model minstens één geëlektrificeerde variant hebben, en moeten de SUV’s autonoom kunnen rijden op niveau 3.
Maserati
Maserati, dat ook mikt op autonoom rijden op niveau 3, plant dan weer zes nieuwe modellen tegen 2022. Daar hoort de Alfieri bij, de vervanger van de GranTurismo, die een plug-inversie en zelfs een volledig elektrische variant krijgt. Het Italiaanse prestigemerk plant namelijk acht plug-inhybrides en vier volledig elektrische modellen. Zo ruilen de volgende Quattroporte en Levante hun diesels in voor geëlektrificeerde aandrijflijnen. Ten slotte plant Maserati nog een extra SUV, die in het gamma plaats krijgt onder de Levante.
Alfa Romeo
Over SUV’s gesproken: Alfa Romeo wil tegen 2022 twee nieuwe SUV’s aan zijn gamma toevoegen: één boven en één onder de Stelvio. Zij maken deel uit van de zeven productlanceringen die Alfa plant. Er komt eindelijk ook een nieuwe Giulietta, en een coupéversie van de Giulia die de legendarische GTV-naam terug van onder het stof haalt. Nog een andere legendarische naam: de 8C. Ook Alfa Romeo is van plan om de dieselmotor te laten vallen tegen 2022, en in ruil elk model te voorzien van een milde hybride, een klassieke hybride of een plug-inversie. Alfa’s moeten tegen 2022 tot slot minstens autonoom kunnen rijden op niveau 2, en liefst ook niveau 3.