Ford is volop bezig met de versnelling van de elektrificatie van zijn gamma, waarbij het van de gelegenheid gebruik maakt om sommige modellen om te bouwen naar een elektrische aandrijflijn. Zo konden we onlangs al de nieuwe Explorer ontdekken, die voortaan een volledig elektrische SUV is geworden. Ford heeft niet zo lang geleden ook de compacte elektrische bestelbreak E-Tourneo Courier voorgesteld. Een model dat in de Ford-fabriek in Craiova (Roemenië) wordt gebouwd, naast... de toekomstige elektrische variant van de Puma! Volgend jaar begint de kleine katachtige van Ford namelijk aan een nieuw hoofdstuk in zijn geschiedenis, na deze al rijke carrière:
1. Ford Puma, als kleine coupé
In 1997 wordt de Puma voor de eerste keer geboren. Hij nam de vorm aan van een compacte 3-deurs coupé met een charismatisch design. De Puma was gebaseerd op de Ford Fiesta en bleef in productie tot in 2002. Maar zelfs in die relatief korte periode maakte hij al indruk dankzij zijn plezierig weggedrag en een aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding.
2. Ford Puma Super 1600, als racewagen
Gezien de nauwe banden die Ford al lang onderhoudt met de racerij, diende de Puma al snel als basis voor enkele racewagens. De Ford Puma Super 1600 staat in ieder geval in het geheugen gegrift dankzij zijn successen in de rallysport.
3. Ford Puma Racing, als sportief collector's item
Om de link te leggen tussen de 'burgerlijke' Puma van de eerste generatie en diens raceversies, lanceerde Ford een zeer hitsige beperkte reeks van zijn sportcoupé. Die kreeg de naam Ford Racing Puma en was afgeleid van de Puma ST160-conceptcar die op het autosalon van Genève werd voorgesteld in 1999. Deze versie kreeg versterkte remmen, een volledig herziene ophanging, een optioneel sperdifferentieel, een stijvere koets, een opgevoerde motor, enzovoort. Een echte rijdersmachine in zijn tijd... en vandaag een waar collector's item!
4. Ford Puma, als compacte SUV
We springen vooruit in de tijd, tot in 2019. Het is op dat moment dat Ford besloot om de carrière van zijn katachtige nieuw leven in te blazen. Voor zijn nieuwe leven blijft hij nog steeds technisch gerelateerd aan de Fiesta van het moment, maar zijn look verandert wel ingrijpend. De smaken zijn dan ook veranderd: vaarwel driedeurs coupé, nu is het de compacte SUV die niet aan te slepen is in Europa. Maar Ford slaagt erin om sportieve proporties, een avontuurlijke look, een hoogwaardig dynamisch weggedrag en slimme praktische aspecten met elkaar te verenigen. Met onder meer de interessante 'MegaBox' onder de laadbodem in de Puma.
Het is ook het vermelden waard dat de Puma voor zijn nieuwe leven als SUV heeft gekozen voor mild hybride motorisaties op 48 volt, die hem prestaties opleveren die passen bij zijn sportieve uiterlijk en zijn balans op de weg, terwijl het brandstofverbruik tot een minimum wordt beperkt.
5. Ford Puma ST, als sportieve SUV
Om de sportieve bestuurders tevreden te stellen, brengt Ford zijn Puma al snel uit als sportieve ST. Een model dat zijn DNA deelt met de Fiesta ST, die unaniem wordt beschouwd als een van de meest dynamische hot hatches op de markt. Maar de Puma ST verpakt dit alles in een praktischer koetswerk.
Naast de handgeschakelde versie met zijn 1,5 liter-turbomotor van 200 pk, voegt Ford later ook nog een extra element toe aan zijn Puma ST, door de krachtigste mild hybride 1.0 EcoBoost tot nu toe onder de motorkap te lepelen (met tot 170 pk in boostmodus!), gekoppeld aan een Powersift-automaat met dubbele koppeling en 7 versnellingen. Zo kan je genieten van het sportieve karakter van de Puma ST, maar dan met een fiscaal voordeligere aandrijflijn.
6. Ford Puma WRC, als hybride rallymonster
Net als tijdens zijn eerste leven als coupé, dient de huidige Puma ook als basis voor de racewagens van Ford. Sinds 2022 is het namelijk de Puma WRC die de Ford-kleuren verdedigt in de hoogste klasse van de rallysport. De Puma Hybrid Rally1 werd samen met Ford's jarenlange competitiepartner M-Sport ontwikkeld, en is de eerste geëlektrificeerde racewagen ooit van Ford.
7. Ford Puma EV, als toekomstige elektrische SUV
In 2024 wordt de Puma opnieuw herboren, dankzij de toevoeging van een volledig elektrische variant in zijn gamma. Voorlopig houdt Ford de kaken nog stijf op elkaar wat betreft zijn technische details. We weten enkel dat hij op dezelfde productielijn wordt gebouwd als de nieuwe E-Tourneo Courier, waarmee hij ook zijn platform deelt. Het zou dus best kunnen dat de Puma ook diens elektromotor van 100 kW (136 pk) overneemt. Maar om alles te weten te komen over het nieuwe elektrische leven van de Ford Puma, zal je nog even geduld moeten uitoefenen...