François Piette

15 OKT 2013

lezerstest, de mening van onze bezoekers

Geen model maar een motor werd deze keer door onze bezoekers getest. Niet zomaar een motor trouwens: de Ford Ecoboost, de motor van het jaar 2013. Tijd om te bekijken of deze krachtbron zijn reputatie kan waarmaken.

In het kort

Beter doen met minder, dat is het idee achter downsizing. Motoren verkleinen en tegelijk de prestaties verhogen en het verbruik verminderen, daar komt het op neer. Zo werd de atmosferische 1.6 van de Focus vervangen door een driecilinder turbo met een cilinderinhoud van één liter. Deze motor, die Ecoboost gedoopt werd, geniet van de nieuwste technologie (directe injectie, variabele distributie, gedecentreerde krukas, …)  om zo zacht en regelmatig mogelijk te draaien.

Vermogens en modellen

Of hij nu 100 of 125 pk ontwikkelt, de driecilinder heeft altijd hetzelfde koppel van 170 Nm vanaf 1.500 tr/min. Maar de krachtigste van de twee piekt op 200 Nm dankzij een overboostfunctie. De modellen die uitgerust kunnen met deze motor zijn de Fiesta, de B-Max, de Focus, de C-Max en de Grand C-Max.

Koppel

Eric Deridder, 59 jaar en manager van een consultancybureau, klinkt enthousiast: “Voor een motor met een cilinderinhoud van één liter, is het rijcomfort uitstekend. Opmerkelijk is dat hij bij 1.700 tr/min zeer snel herneemt. De balans hernemingen-prestaties is echt buitengewoon.”

Kleiner dan je denkt

Het koppel en de soepelheid van de motor bij lage toeren verraste menig testrijder, zoals de 30-jarige Thiebaut Carlier: “Hij biedt koppel bij alle toeren. Je gelooft dat er een 1.6 of 1.8 achter jouw rechtervoet schuilt, zeker niet zo’n kleine motor. Echt een verrassing.” Dimitri Danthinne (29 jaar) bevestigt dat oordeel: “Je denkt dat je te maken hebt met een grotere motor.” Precies wat ook leerkracht autotechniek Bart De Saedeleer (45) vindt.

Hoewel er bij lage toeren genoeg reserves zijn, vindt Thiebaut “dat de mechaniek hoog in de toeren buiten adem geraakt”. Een mening die gedeeld wordt door Dimitri.

Te lange versnellingen?

De ingenieurs van Ford hebben vertrouwen in de soepelheid van de motoren, in die mate dat ze hun creatie koppelen aan een versnellingsbak met erg lange versnellingen. “Terwijl de eerste en tweede goed gespreid zijn, zijn de hogere versnellingen te lang”, zegt Thiebaut. Dimitri nuanceert: “De versnellingen zijn lang, maar de motor gomt dat gebrek weg.” Kevin Braeckmans (23) vindt het “een heel goede versnellingsbak die erg vlot schakelt” en had nooit het gevoel dat de motor vermogen tekortkomt. Yannick Geboes (24) dat de versnellingsindicator je niet té snel aanmaant om hoger te schakelen.

Leuk geluid

Een driecilinder klinkt niet zoals een viercilinder. “Je hoort de typische frequentie van een driecilinder”, vindt Thiebaut. “Het is echt een kenmerkend geluid.” Dimitri is helemaal overtuigd: “Ik hou van het geluid, je gelooft dat er een grotere motor onder de kap ligt.” Grégory Brenez (41 jaar) waardeert het uitlaatgeluid, dat hij “interessant” vindt. Miguel vindt dan weer “dat de motor heel stil draait”. 

“Hoewel het een driecilinder is, zijn er heel weinig problemen met het schokken van de motor. Zeker in vergelijking met de 1.2 driecilinder in de VW Polo. De Ecoboost trilt bijna niet”, zegt Yannick. “Hij klinkt ook heel leuk, zoals een halve Porsche.”

“Toen de motorkap openstond, hoorde ik wel duidelijk dat het een driecilinder is maar binnenin blijft het stil”, zegt Bart.

Verbruik

Enkele lezers hebben nauwgezet het verbruik bijgehouden. En de technologie van de Ecoboost-motor loont. “Als je aandachtig rijdt, kun je weinig verbruiken”, bevestigt Eric. Thiebaut geeft toe “verrast te zijn door het verbruik, met een gemiddelde van 6,7 l/100 km op dit korte parcours. En ik heb er niet speciaal op gelet.”

Conclusie

Met de Ecoboost-motor bewijst Ford dat een kleine motor met de longen van een grote best mogelijk is, met bovendien een uitstekende rijcomfort, snelle reacties, stilte, een leuk geluid en vooral veel koppel bij lage toeren. “Perfect voor de stad”, zo vat Dimitri samen, maar ook geschikt voor langere ritten.

Advertentie
Advertentie
Advertentie