Ford biedt heel wat uitrustingsversies aan van zijn nieuwe Fiesta, en kiest ook voor een uitgebreid palet aan motoren. Voor onze lezerstest bracht het merk drie versies mee: de Titanium (met 1.5 TDCi van 120 pk), de Vignale en de ST Line (beide met 1.0 EcoBoost van 140 pk).

Voor lezeres Michèle Van Dyck is het alleszins niet de eerste keer aan boord van een Fiesta. Ze rijdt al sinds 1986 met Fiesta’s, en ook echtgenoot Benny heeft altijd met een Ford gereden. Lezer Bart Geens is evenmin een vreemde achter het stuur van een Ford: hij heeft momenteel een Ford Ka, terwijl vriendin Nathalie met een Fiesta rijdt. Ook al hebben ze momenteel geen concrete koopplannen, hun volgende auto wordt sowieso een Ford. Romain Scius is onze laatste lezer met een Fiesta: omdat hij veel kilometers doet, koos hij voor een dieselmodel uit 2013.

Comfort

Zowel Alain Bastin (die op dit moment een Peugeot 3008 heeft), Bruno Tombeur (eigenaar van een Renault Clio) als Romain Scius zijn onder de indruk van het comfort van de Fiesta op 16-duimsvelgen. “De zetels en ophanging zijn vrij van kritiek”, zegt Alain. De ST Line (met 17-duimers en steviger chassis) “lijkt stugger” volgens Bruno. Dat vindt ook Alain: “het compromis in deze versie is nogal middelmatig voor een auto die comfortabel wil zijn”. Romain sust: “de zetels in de ST steunen uitstekend, en ik zou deze versie wel nemen. Het chassis is misschien wel te stug voor lange afstanden.” De geluiddemping, vooral bij de benzine, viel in de smaak.

Michèle en Benny merken meteen op dat de nieuwe Fiesta groter is dan zijn voorganger. “Hij rijdt ook comfortabeler en aangenamer. Je kan er eigenlijk mee op reis vertrekken”, stelt Benny vast. Lezer Bart Deceuninck zakte af naar onze testlocatie met boezemvriend Peter. Geen van beiden rijdt met een Ford, maar Bart heeft wel een Renault Clio. “De hoofdruimte achteraan is wel wat minder voor volwassenen”, stellen de vrienden vast.

Nog een woordje over de koffer? Bruno en Alain vinden die “wat aan de kleine kant, maar de dubbele laadvloer is handig voor kleine voorwerpen.”

Kwaliteit

Onze lezers zijn onder de indruk van de Vignale, de uitvoering die de Fiesta een luxueuzer jasje aanmeet en rijkelijker uitrust. “Een auto met zoveel snufjes is even aanpassen, maar ik denk dat ik straks niet meer in mijn eigen Fiesta wil stappen”, lacht Nathalie. De uitrusting valt in het algemeen wel in de smaak bij onze lezers. Romain vindt “het grote scherm makkelijk te gebruiken en af te lezen”. De achteruitrijcamera overtuigt Bruno, die blij is om een automatische noodremfunctie met voetgangerherkenning terug te vinden. Toch bewaren ze nog een kritische noot: “De afwerking ziet er mooi uit, maar je ziet nog wel plastics opduiken”, zegt Peter.

Motoren

Over naar het vooronder. Bart en Peter waagden zich eerst aan de 1.5 TDCi en waren meteen onder de indruk: “De diesel is stil en beschikt over heel wat koppel”, besluiten de boezemvrienden na hun rit. Romain merkt op dat “de 1.5 TDCi koppelrijk is en de auto nerveus maakt.” Ook Nathalie en Bart beamen: “We doen veel kilometers, dus deze diesel valt zeker in de smaak”.

Toch hoeft ook de EcoBoost niet onder te doen: “Die 140 pk gaan aardig vooruit”, lachen Michèle en Benny. Dieselrijders Nathalie en Bart zijn ook overtuigd: “We vreesden dat de benzine minder koppel zou hebben omdat we een diesel gewoon zijn, maar dit is zeker niet mis!” Romain is minder onder de indruk: “140 pk lijkt veel, maar hij voelt niet echt snel aan”. Alain weet waarom: “De spreiding van de versnellingsbak is te lang.”

Rijgedrag

“Je merkt de vooruitgang tegenover zijn voorgangers echt”, steken Michèle en Benny meteen van wal wanneer ze na hun testrit uitstappen. Alain vult aan: “Je voelt goed waar je de wielen plaatst, het stuur is direct en de remmen geweldig, al zijn ze in het begin niet makkelijk te doseren.” Nathalie en Bart moesten zelfs voorzichtig zijn onderweg: “Voor ons mag het wat sportiever zijn, en die ST Line ging aardig vooruit. Iets te aardig zelfs”, lachen ze. Romain was ook overtuigd van die laatste variant: “Een referentie: hij beweegt niet in de bochten en onderstuurt niet. In de traditie van Ford dus.” Bart en Peter komen gedecideerd tot hetzelfde besluit: “De nieuwe Fiesta stuurt goed, zoals een Ford hoort te doen”.

Prijzen

Een vanafprijs van € 15.000 lijkt veel voor een auto van dit formaat, maar onze lezers maken er geen probleem van: “Een redelijke prijs”, glimlacht Bruno. Alain gaat akkoord: “Een auto van dit formaat met een correcte uitrusting kost altijd € 17.000 tot € 20.000. Een gemiddelde prijs, dus.”

Besluit

De nieuwe Fiesta maakt volgens onze lezers een grote sprong voorwaarts, en verpakt aangename motoren. Tegelijk bewaart hij nog steeds zijn kenmerkende plezierige rijgedrag. De minpuntjes? Wat afwerkingsdetails, de beperkte ruimte achteraan en het comfort op 17-duimsvelgen. Drie duo’s twijfelen er niet aan dat hun volgende aanschaf een Fiesta wordt, een ander duo wil er zeker nog eens over nadenken. Een bevredigend resultaat.