De route werd Trans Eurasia Trail gedoopt, en doorkruist in augustus en september respectievelijk China, Kazachstan, Rusland, Letland, Litouwen, Polen en Duitsland om aan te komen bij de opening van het salon van Frankfurt, waar hij zijn Europese première beleeft. Daarna zet de expeditie koers naar België en Calais, om in Engeland uiteindelijk aan te komen aan het kasteel van Blenheim, in de buurt van Oxford.
De Rexton is sinds 2001 een wapenfeit bij SsangYong en eigenlijk bekender dan het merk zelf. Deze vierde generatie volgt een Rexton op die er een respectabele carrière heeft opzitten: de drie eerste generaties waren min of meer grondige evoluties van het oermodel. De 2018-versie verliest niets van zijn afkomst, maar wil aantrekkelijker en efficiënter zijn.
Deze ruime SUV komt uit in het D-segment, met royale afmetingen en plaats voor zeven. Hij neemt de 2.2-dieselmotor over van zijn voorganger, die gekoppeld is aan een Mercedes-automaat met zeven verzetten of een manuele zesversnellingsbak. De motor is goed voor 181 pk en 492 Nm. Voor de liefhebbers: de Rexton kan tot drie ton slepen.
Off-road
Deze SUV beschikt over echte terreinambities, zo leren de technische specificaties. Het chassis, afzonderlijk van het koetswerk, is robuust, maar weegt ook wat: de Rexton zet tot 2.230 kilogram voor de 4x4-zevenzitter met automaat op de weegschaal. Hij is beschikbaar met twee- of vierwielaandrijving. Ook hier klassieke oplossingen: in gewone situaties worden de achterwielen aangedreven, de voorwielen schieten pas ter hulp wanneer er weinig grip is. Er is geen differentieel tussen de voor- en achterwielen. Op het terrein werkt het efficiënt: de aandrijving heeft korte verzetten en een “Hill Descent Control”, waardoor de Rexton een echte terreinwagen wordt en geen klassieke SUV die alleen het asfalt verkiest.
De eerste kilometers achter het stuur brachten we door op stoffig en rotsachtig terrein in de Charyn Canyon, in het zuidoosten van Kazachstan, niet ver van de Chinese grens en op 200 kilometer ten oosten van de oude hoofdstad Almaty. De canyon is minder groot dat die beroemde Amerikaanse, maar niet minder spectaculair. Aan het stuur van de Rexton doorkruisen we de Kasteelvallei, genoemd naar de spectaculaire rotsformaties en zetten we 100 meter hoger op het plateau koers richting Almaty.
De Rexton laat zijn talenten zien: hij laat zich met de vingers sturen dankzij zijn correct afgewogen stuur en automaat die in deze omstandigheden een meerwaarde biedt. Hij overwint de obstakels moeiteloos. De koetswerklijnen, die eleganter zijn dan bepaalde vergissingen van het merk uit het verleden, zorgen voor mooie aan- en afrijhoeken en bevestigen de terreincapaciteiten.
Kazachstan
Wij klagen al eens – meer dan terecht – over de staat van ons wegdek, maar dat is relatief vergeleken met de Kazachse wegen. Zulk wegdek hebben we nog nooit gezien. De grootte van het land (bijna 90 keer zo groot als België) en de 65 keer kleinere bevolkingsdichtheid, de temperatuurverschillen van het continentale klimaat (40° in de zomer, -40° in de winter) zitten daar voor iets tussen. Maar is er een beter testterrein voor een off-roader? We brachten 1.500 kilometer door aan het stuur, met dagen van meer dan 12 uur, af en toe onderbroken door een korte pitstop.
Het interieur van onze RExton, in tweekleurig leder, mag er wezen, en het dashboard ligt aangenaam in het oog, ondanks enkele details die meer op Amerikaanse of Aziatische leest geschoeid zijn dan op Europese. Dat neemt niet weg dat de kwaliteit van de materialen er aanzienlijk op vooruit gaat. De extreme rijomstandigheden zetten de assemblagekwaliteit in de verf. Geen gekraak of gepiep te bespeuren…
Zonder concurrentie
Nog goed om weten: de uitrusting is afhankelijk van de uitrustingsversie relatief gul, met elektrisch regelbare zetels met geheugenfunctie, met verwarming en koeling vooraan en verwarming achteraan, klimaatregeling met twee zones, handenvrij openen inclusief koffer, 360-gradencamera, Apple CarPlay en Android Auto met schermen tot 9,2”,… Het maakt de Rexton een plezier om dagelijks te gebruiken.
Qua rijhulp zit hij nog niet op het niveau van de vaak Duitse concurrentie, die er een wapenwedloop richting autonoom rijden van maken. Toch heb je recht op negen airbags, een aanrijdingswaarschuwing en rijstrookassistentie, noodremhulp, verkeersbordherkenning, automatische lichten, dodehoekwaarschuwing, en utieraard ESP, tractiecontrole en ARP (Anti-Rollover Protection). Onze lange uren achter het stuur van de Rexton op de veeleisende Kazachse wegen zetten nog andere kwaliteiten in de verf, waaronder rijcomfort, zowel van de ophanging als de zetels, een goed gedempte motor en precieze en stevige remmen. De automaat leek ons wat traag, vooral bij stevigere inhaalmanoeuvres. Maar de Rexton is niet ontworpen om een Macan of X4 het vuur aan de schenen te leggen op de Nürburgring natuurlijk. Nu goed: of die laatste ook zo geschikt zijn om de Centraal-Aziatische wegen te bedwingen?
Een SUV met plaats voor zeven, die drie ton sleept, off-road uitblinkt en € 30.000 tot € 42.000 kost: we zien niet veel concurrenten.