Auto’s schoner en zuiniger maken gaat ook door het koetswerk en de mechanische uitrusting lichter te maken. Alle constructeurs zijn ermee bezig, waaronder Ford, dat ons als bewijs het prototype toont van een motorsteun in koolstofvezel.

Hoewel de tendens vandaag vooral naar aluminium neigt, zou het kunnen dat koolstofvezel op middellange termijn het nieuwe referentiemateriaal wordt. Ford ging daarom in zee met zijn industriële partner Magna om het gebruik van dit materiaal te ontwikkelen en betrouwbaar te maken. Koolstofvezel is namelijk zowel erg licht als erg stijf.

Concreet moet deze motorsteun niet enkel het motorblok maar ook de versnellingsbak en een paar andere mechanische elementen torsen. Dat betekent dus dat deze steun normaalgezien groot is en stevig doorweegt. Door hem in koolstofvezel te maken, zijn Ford en Magna erin geslaagd om het gewicht ervan met 34 procent te verminderen in vergelijking met eenzelfde onderdeel in staal. Dat is een grote gewichtswinst en als dit materiaal in de toekomst nog voor andere auto-onderdelen zou kunnen worden gebruikt, zou het gewicht van toekomstige auto’s drastisch kunnen zakken.