Het leek een succesverhaal te worden, Rivian. Met zijn R1T pick-up en R1S SUV wist de Amerikaanse start-up de wereld warm te maken voor 100% elektrische vrijetijdsvoertuigen. ‘Het nieuwe Tesla’ werd gespeculeerd. En Rivian trok niet alleen de aandacht van het publiek, ook een aantal grote bedrijven zagen er brood in, zoals Ford en Mercedes, maar ook Amazon. Maar die interesse verdwijnt de laatste tijd als sneeuw voor de zon.
Ford zo goed als buiten
Mercedes zette de plannen voor een samenwerking met Rivian rond de bouw van elektrische bestelwagens eind 2022 on hold. En Ford, dat vorig jaar al een groot deel van zijn aandelen in het bedrijf van de hand deed, trekt zich nu bijna volledig terug. Na nog eens de verkoop van een stevig pakket aandelen, houdt het merk met het blauwe ovaal nog amper 1.15% van Rivian in handen, waardoor de koers meteen met 2,5% daalde
De cijfers van Rivian voor 2022 waren niet goed. Zelfs de geplande productie van de amper 25.000 exemplaren werd niet gehaald en de autobouwer kreeg af te rekenen met de productieproblemen omwille van de sputterende toeleveringsketen. Als gevolg daarvan verloren aandeelhouders veel van hun vertrouwen en de aandelenkoers verloor in het afgelopen jaar 82% van zijn waarde. Volgens persbureau Reuters is Rivian nu van plan om 6% van zijn werknemers op straat te zetten. En dat heeft onder andere ook te maken met de prijzenoorlog voor elektrische wagens die Tesla in de VS ontketende.
Ondertussen lijken Rivian en Polestar elkaar voorzichtig het hof te maken. Misschien schiet de grote Geely-groep, de eigenaar van onder andere Polestar en Volvo, de Amerikaanse autobouwer dus wel te hulp met vers Chinees geld of logistieke steun...