De SUV Kuga is de bestseller binnen het Ford-gamma en mocht terug naar de tekentafel, zoals we al hadden voorspeld nadat we afgelopen december een paar licht gecamoufleerde ontwikkelingsprototypes hadden gespot op onze Belgische wegen. De facelift van de Kuga voor modeljaar 2024 is nu officieel, waarbij vooral de nieuwe neus met een LED-lichtstreep opvalt, maar ook het Ford-logo in het midden van zijn grille. Achteraan zijn de wijzigingen subtieler, maar we willen toch wijzen op de lichtblokken, die een nieuwe lichtsignatuur kregen.

Kuga Active

Nog een cosmetische nieuwigheid voor de Kuga 2024: Ford heeft een nieuwe Active-uitvoering in het gamma gestoken. Deze versie, die ook al op andere Ford-modellen te krijgen is, onderscheidt zich met een meer avontuurlijke styling. Maar ook de klassieke Titanium en sportieve ST-Line blijven in het gamma met hun specifieke designelementen.

SYNC 4

Op technologisch vlak is de grootste evolutie te vinden aan boord van de Kuga 2024, waar het nieuwste Sync 4-infotainmentsysteem is verschenen. Het systeem geniet van twee keer meer rekenkracht ten opzichte van de uitgaande generatie. Maar wat het meeste in het oog springt, is het nieuwe aanraakscherm in landschapsformaat bovenaan het dashboard, met een doorsnede van 13,2 inch.

Deze XXL-tablet heeft natuurlijk alle nieuwste connectiviteitsmogelijkheden (draadloze Apple CarPlay en Android Auto), een 5G-verbinding, maar ook een geconnecteerde navigatie met cloudfuncties voor actuele verkeersinfo en een verder verbeterde stemassistent. Het standaard meegeleverde Alexa Built-in kan namelijk op zowat alle vragen beantwoorden en is te gebruiken voor allerhande functies door de bestuurder en de passagiers, ook zonder een verbonden smartphone.

Premium uitrusting

De Kuga 2024 geniet ook van de nieuwste rijhulpmiddelen, zoals de laatste generatie adaptive cruise control die ook automatisch remt in de bochten en bij kruispunten. Er is ook een 360°-camerasysteem en LED Dynamic Pixel-verlichting die gebruik maakt van de navigatiegegevens en de camera op de voorruit om de verkeersborden te lezen en de lichtbundel aan te passen aan de situatie.

Benzine of (plug-in)hybride

Qua motorisaties heeft Ford besloten om de 2.0 EcoBlue-dieselmotor, waarnaar de vraag steeds verder is afgenomen de afgelopen jaren, niet meer over te nemen in de gefacelifte Kuga. Het aanbod begint bij de 1.5 EcoBoost-benzinemotor van 150 pk met een manuele zesversnellingsbak. Daarboven staat de 2.5 Hybrid op benzine, met voorwielaandrijving (180 pk) of vierwielaandrijving (183 pk). Beide versies krijgen een praktische batterij van 1,1 kWh die het mogelijk maakt om erg vaak volledig elektrisch te rijden, tot wel 64% van de tijd in stadsverkeer.

Europese bestseller

De plug-inhybride Kuga met voorwielaandrijving staat nog steeds bovenaan het gamma. Een zeer populaire versie, die al sinds 2021 de best verkochte plug-inhybride auto is op de Europese markt! Qua techniek kan de Kuga Plug-in Hybrid ook rekenen op een 2,5 liter-benzinemotor, maar dan met 243 pk met het vermogen van de elektromotor opgeteld. In dit geval is de ingebouwde batterij 14,4 kWh groot, wat een volledig elektrische actieradius tot 69 km mogelijk maakt volgens de WLTP-homologatiecyclus.

2.100 kg

Bestuurders die regelmatig caravans of andere aanhangwagens trekken, zullen blij zijn om te horen dat de geëlektrificeerde Kuga's zich onderscheiden met hun hoge trekvermogen. Zowel de Kuga Hybrid AWD als de Kuga Plug-in Hybrid kunnen namelijk tot 2.100 kg slepen. Bovendien zorgt het Sync 4-infotainmentsysteem voor extra gemoedsrust dankzij de 'Trailer Connection Checklist', die een veilige koppeling garandeert. Maar dat is nog niet alles: als je de afmetingen van de aanhangwagen invoert in de 'Trailer Tow Navigation', is Sync 4 zelfs in staat om een route voor te stellen die scherpe bochten, lage bruggen en andere obstakels vermijdt, zodat je zonder zorgen op weg kan met je aanhanger.

Verschuifbare achterbank

Qua praktische snufjes behoudt de vernieuwde Kuga natuurlijk ook al zijn handige details die zijn bestuurders al enkele jaren kunnen waarderen. Zoals zijn verschuifbare achterbank, die je indien nodig tot 140 liter extra bagageruimte oplevert zonder zijn 5 zitplaatsen op te offeren. Of, omgekeerd, om meer dan een meter beenruimte vrij te maken voor de passagiers achterin om nog comfortabeler te reizen.

Orderboeken geopend

Deze nieuwe Kuga 2024 wordt gebouwd in de Ford-fabriek in Valencia, Spanje. De bestellingen worden al in januari geopend. Klanten kunnen tijdens deze salonperiode dus kiezen voor spectaculaire condities op het uitgaande model, of om al uit te kijken naar de verbeteringen die deze nieuwe versie met zich meebrengt. Aan jou de keuze!