De
elektrische Mustang is ontwikkeld in samenwerking met het Duitse Webasto, dat
vooral gekend is om zijn standverwarmingen en aftermarket-schuifdaken. Hij
ontwikkelt liefst 900 pk en 1.355 Nm aan koppel. Voor de rest zijn de
Amerikanen heel karig met informatie. Zo zeggen ze over de prestaties niets
meer dan dat hij “bliksemsnelle sprints zoals enkel een elektrische
aandrijflijn die kan bieden” levert en “een verbluffende tijd op de kwartmijl”.
Uitzonderlijk is wel dat de auto een manuele zesversnellingsbak heeft “die zijn
sporen heeft verdiend op de drag strip”. De auto staat op een sportonderstel,
heeft extra sterke remmen en heel wat onderdelen van het koetswerk zijn in
koolstofvezel gemaakt om gewicht te besparen. Ter compensatie van de batterij?
Misschien, maar Ford verklapt zelfs niet hoeveel stroom er in de accu kan dus
is het moeilijk om te schatten hoe zwaar die is. Mensen die de Mustang Lithium
in het echt zagen op de SEMA-tuningshow in Las Vegas, waar hij vanmorgen is
onthuld, zeggen dat de batterij er heel klein uitziet, wat laat vermoeden dat
dit monster puur voor de drag strip ontwikkeld is en waarschijnlijk een heel
klein rijbereik heeft. Ook het feit dat snelladen niet eens mogelijk is en dat
de interne lader van de auto niet meer slikt dan 16A suggereert dat de batterij
‘piepklein’ is naar autonormen, want anders zou het dik 24 uur duren om ze te
vullen. Wie desondanks wel iets voelt voor dit elektrische sprintwonder, moeten
we teleurstellen: het blijft bij één prototype.
Ontdek meer inzichten
Ford