Er zijn heel wat redenen mogelijk om op zoek te gaan naar een grote auto voor dubbel gebruik: een nieuw samengesteld gezin, gemengd privé/professioneel gebruik, omvangrijke hobby's, enzovoort. Maar het is niet altijd evident om de geschikte motor te vinden die perfect past bij je persoonlijke of professionele behoeften (particulier/zelfstandige/bedrijfsgebruik/...) als je je favoriete XXL-model hebt gevonden. Ford wil deze klanten de hand reiken met de nieuwe generatie Tourneo Custom. Dankzij zijn nieuwe multi-energieplatform biedt het busje namelijk een bijzonder brede keuze!
2.0 EcoBlue 'à la carte'
In het bijzonder wordt de Tourneo Custom gelanceerd met een groot gamma aan dieselmotoren. Dat is gebaseerd op de nieuwste generatie van de 2.0 EcoBlue viercilinder diesel van Ford, die uitgevoerd wordt in drie vermogensniveaus: 136 pk/360 Nm, 150 pk/360 Nm en 170 pk/390 Nm.
Afhankelijk van de gekozen versie is het ook mogelijk om over een manuele zesversnellingsbak te kiezen, of een moderne 8-trapsautomaat. De versie met 136 pk laat de keuze tussen beide transmissies, de 150 pk is er enkel met de manuele 'bak en het topmodel met 170 pk kan je enkel krijgen met de automaat.
Maar dat is nog niet alles, want Ford biedt de Tourneo Custom tegenwoordig ook aan met extra tractie of met vierwielaandrijving. De versies met een manuele versnellingsbak kunnen namelijk worden uitgerust met een mechanisch sperdifferentieel. Dat komt al van pas als je uit een glibberige situatie moet komen... Maar ook vierwielaandrijving behoort tot de mogelijkheden dankzij een elektronisch gestuurde koppeling die het koppel op een slimme manier tussen beide assen verdeelt. Je kan deze vierwielaandrijving krijgen op de modellen met een automaat.
Plug-inhybride
Naast de talloze versies met een verbrandingsmotor op diesel, gaat Ford de Tourneo Custom ook lanceren met een plug-inhybride motorisatie op benzine. Deze variant is gebaseerd op een gelijkaardige aandrijflijn als die onder de kap van de Ford Kuga PHEV SUV, zomaar even de best verkochte plug-inhybride in Europa sinds 2021! Een model dat trouwens net een facelift heeft gekregen.
Onder de motorkap van de Tourneo Custom Plug-in Hybrid zit dus een parallel hybride aandrijflijn die een 2,5 liter-benzinemotor (die volgens de efficiëntere Atkinson-cyclus draait) verenigt met een elektromotor en een batterij met een brutocapaciteit van 16,5 kWh. Deze aandrijflijn biedt een maximaal gecombineerd vermogen van 232 pk, terwijl je tot 52 km volledig elektrisch kan rijden op een laadbeurt. En voor extra praktisch gemak profiteert de Tourneo Custom Plug-in Hybrid van zijn geëlektrificeerde aandrijflijn door ook de 'Pro Power Onboard'-functionaliteit te bieden, waarmee je externe elektrische apparaten kan aansluiten met een vermogen tot 2,3 kW.
E-Tourneo Custom
Met een strategie die duidelijk gericht is op de elektrificatie van zijn gamma (waarbij de personenwagens van het merk volledig elektrisch zullen zijn tegen 2030), kan Ford natuurlijk niet anders dan zijn nieuwe Tourneo Custom ook aanbieden in een volledig elektrische versie. Deze E-Tourneo Custom komt later in 2024 op de markt. We weten echter al dat Ford het model uitrust met een elektromotor van 160 kW (218 pk) en een batterij die de cellen met een hoge energiedensiteit van de elektrische pick-up Ford F-150 Lightning overneemt. Met een nettocapaciteit van 64 kWh verzekert deze batterij een actieradius tot 325 km voor dit grote model.
Dankzij een snellaadvermogen tot 125 kW op gelijkstroom is het mogelijk om, in geval van nood, van 15 tot 80% bij te laden in slechts 40 minuten. Voor doordeweekse laadbeurten is de driefasige boordlader van 11 kW in staat om de batterij volledig op te laden in minder dan 8 uur. En natuurlijk krijgt de E-Tourneo Custom ook Ford's Pro Power Onboard, waarmee je de ingebouwde hoogspanningsbatterij kan gebruiken als stroombron voor externe elektrische apparaten dankzij de stopcontacten aan boord.