Bepaalde Franse parlementsleden en senatoren hadden hun bedenkingen geuit rond het recente voorstel voor een gewichtsmalus van de dienst Financiën, maar de Grondwettelijke Raad heeft uiteindelijk toch beslist dat hij er komt. Hij vervangt niet de bestaande CO2-malus, maar komt er bovenop, en dat vanaf januari 2022.

Hoe werkt het?

Het principe is eenvoudig: alle voertuigen van meer dan 1,8 ton worden hoger belast. Bovenop de CO2-malus zullen eigenaars 10 euro betalen per kilo extra vanaf de eerste inschrijving van het voertuig. De Franse regering meldt echter wel dat er een plafond komt op het bedrag om te vermijden dat de som van beide malussen hoger oploopt dan het maximum dat eerder werd bepaald voor de CO2-malus, met name 40.000 euro in 2022, 50.000 euro in 2023 enzovoort.

Uitzonderingen

Toch hangt niet iedereen dezelfde belasting boven het hoofd. Voertuigen die als ‘ecologisch’ worden gezien, ontsnappen er namelijk aan. Elektrische auto’s, plug-inhybrides met een elektrisch rijbereik van minstens 50 kilometer en waterstofwagens worden niet extra belast, ongeacht hun gewicht. En net zoals deze ‘groene’ modellen zullen ook voertuigen die zijn aangepast voor personen met een beperkte mobiliteit en die een rolstoel moeten kunnen vervoeren niet worden getroffen. Een laatste tolerantie is dat gezinnen met minstens 3 kinderen een tolerantie van 200 kilo per kind krijgen voor voertuigen met minstens 5 zitplaatsen.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: