VanMoof, een Nederlandse producent van elektrische fietsen, mag zijn reclamefilmpje niet meer vertonen in Frankrijk. Dat heeft de Franse reclamewaakhond ARPP (Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité) beslist omdat het spotje “een klimaat van angst” zou creëren. De eigenlijke reden is echter dat de overheidsinstantie de autosector wil beschermen, zo blijkt uit een brief van ARPP-baas Stéphane Martin aan VanMoof: “We kunnen het ons niet veroorloven om professionele activiteiten te denigreren. […] Beelden van fabrieken, schoorstenen en auto-ongelukken creëren een angstklimaat”. De ARPP-baas vindt het filmpje “disproportioneel, het brengt de hele autosector in diskrediet”.
Geen controverse
VanMoof is niet van plan om in te binden, temeer omdat hetzelfde filmpje zonder probleem mag worden vertoond in Nederland en Duitsland. “Veel stadsbewoners worden geconfronteerd met vervuiling door auto’s,” zo vindt Alfa-Claude Djalo, hoofd communicatie bij VanMoof, “er is geen controverse”. Hij gaat nog verder: “Wij weigeren om een bravere versie van onze spot te maken om tegemoet te komen aan de ARPP-aanbevelingen voor de Franse auto-industrie”. Het is niet de eerste keer dat het ARPP boodschappen censureert die de industrie in een negatief daglicht stellen. Zo werd een campagne van Médecins du Monde (Dokters van de Wereld) tegen dure medicatie verboden wegens “gevaar op negatieve reacties van farmaceutische bedrijven”.