Laten we eerst nog eens kort het concept herhalen van het mobiliteitsbudget, dat in 2019 werd ingevoerd. Het is een wettelijk kader waarbij je als werknemer je bedrijfswagen kan inruilen voor een gelijkwaardig budget, waarmee je vervolgens je eigen mobiliteitsbehoeften op maat kan invullen, met of zonder auto. Wil je hier meer over weten? Lees dan ons artikel waarin alle mogelijkheden van dit wettelijk kader worden uitgelegd en/of ga rechtstreeks naar de officiële Belgische website over het mobiliteitsbudget.

Advertentie
Advertentie

Een niet-verplichtende wetgeving

Dit wettelijke kader houdt geen enkele verplichting in voor bedrijven om het in te voeren, het is eerder een aanbeveling. Bedrijven moeten het federale mobiliteitsbudget dus niet noodzakelijk aan hun werknemers aanbieden. Ze kunnen ook een eigen variant ontwikkelen die misschien beter aansluit bij de behoeften van hun werknemers of de situatie van het bedrijf. Eind 2023 boden amper 852 bedrijven in België hun werknemers de mogelijkheid om over te schakelen op het mobiliteitsbudget. Als jouw bedrijf het aanbiedt, is het dus één van de pioniers.

Als je werkgever het (nog) niet aanbiedt, maar je hebt wel interesse in een mobiliteitsbudget, dan maakt de wetgeving het mogelijk om aan je werkgever de invoering te vragen. Je werkgever heeft het recht om daar op in te gaan of om het te weigeren. Hetzelfde geldt als je werkgever het aanbiedt en jij er geen gebruik van wil maken: je bent niet verplicht om mee in te stappen.

Argumenten om je werkgever te overtuigen

Om je werkgever – vooral de vlootbeheerder en/of mobiliteitsmanager – te overtuigen om het mobiliteitsbudget in te voeren, zal je met sterke argumenten moeten komen. Het meest overtuigende argument zal waarschijnlijk de financiële neutraliteit van het systeem zijn: het mobiliteitsbudget wordt berekend op basis van de TCO (Total Cost of Ownership, de totale gebruikskost) van je bedrijfswagen en kost het bedrijf dus geen cent meer. Bovendien brengt het geen extra administratieve lasten met zich mee, aangezien er heel wat apps zijn - zoals Olympus Mobility, Skipr, Mbrella, enz. – waarmee je als werknemer zelf duurzame mobiliteitsoplossingen kan kiezen en de administratieve en financiële aspecten zelf kan beheren.

Advertentie
Advertentie

Een ander belangrijk argument: de vermindering van de ecologische voetafdruk. Door te kiezen voor het mobiliteitsbudget lever je je bedrijfswagen in om meer duurzame transportopties te kiezen via ‘pilaar 2’, of je kiest voor een kleiner, milieuvriendelijker model via ‘pilaar 1’. Wat je ook kiest, de gemiddelde CO2-uitstoot van het wagenpark van je bedrijf zal sowieso dalen. Dat is goed voor de statistieken en het draagt bij aan het imago van je bedrijf op sociaal vlak en wat het milieubewustzijn betreft.

Een aantrekkelijke werkgever worden

Uit tal van studies blijkt dat ‘generation Y’-jongeren steeds minder geïnteresseerd zijn in het bezit van een auto. Ze hebben liever flexibele mobiliteitsoplossingen die passen bij hun situatie of behoefte op dat moment. Door het mobiliteitsbudget aan te bieden, vergroot je als werkgever dus je aantrekkingskracht op jonge werknemers op de arbeidsmarkt.

Check bij je collega’s

Omdat de mening van meerdere mensen altijd zwaarder doorweegt dan die van één persoon, kan je een kleine peiling houden onder je collega’s om te zien of zij ook interesse hebben in het systeem van het mobiliteitsbudget. Als je voldoende positieve reacties verzamelt, vergroot je de kans dat je werkgever je verzoek overweegt.