Arnaud Henckaerts

14 DEC 2022

Gebruikskost EV’s competitief, en toch...

Volgens de nieuwe ‘Car Cost Index’ van LeasePlan betaal je evenveel of minder om elektrisch te rijden dan met een verbrandingsmotor. Maar toch ziet VW een vertraging in de bestellingen van elektrische auto’s omwille van de stijgende stroomkost.

In zowat heel de EU kost rijden met een elektrische auto evenveel of minder dan rijden met een benzine of diesel. Dat blijkt uit de ‘Car Cost Index’ van leasemaatschappij LeasePlan, dat de kosten tijdens de eerste vier jaar vergeleek bij een jaarlijkse kilometrage van 30.000 km, een gemiddeld leasecontract. De resultaten verschillen van land tot land en van segment tot segment. Voor de kleinste auto’s is elektrisch voorlopig nog minder competitief in veel landen, maar vanaf het C-segment kan je zowat overal gaan voor een EV als je de totale kost bekijkt. Dat geldt ook in ons land.

Aankoop vs. gebruik

De aankoopprijs en de afschrijvingskost liggen dan wel hoger voor elektrische voertuigen, zelfs met de sterk gestegen elektriciteitskost verdien je volgens LeasePlan die hogere investering terug. In de grafiek hieronder kan je de gemiddelde verdeling van de totale kosten in de 22 EU-landen in de studie bekijken. De blauwe balk staat daarbij voor de afschrijving en de groene voor de brandstofkost.

De volledige resultaten van de studie kan je bekijken in het rapport over de LeasePlan Car Cost Index

VW: Europese bestellingen vertragen

Toch zien sommige autobouwers de bestellingen voor elektrische auto’s vertragen. Volkswagen bijvoorbeeld, dat bij monde van Thomas Schmall de gestegen stroomkost noemt als reden voor de vertraging. Schmall, die binnen de VW verantwoordelijk is voor de productie van onderdelen, zei tijdens de aankondiging van een nieuw laadnetwerk dat de groep samen met het Italiaanse ENEL opstart, dat vooral in Europa de groei niet is zoals gepland.

De verkoop van elektrische auto’s stijgt nog wel, maar niet meer zo snel. Volkswagen ziet wel een grotere stijging in de Verenigde Staten, en verwacht op middellange termijn dat de groei ook in Europa sterker stijgt. Om de kosten voor kleinere elektrische auto’s te beperken, kijkt VW naar batterijen met een lagere capaciteit en ook een andere chemische samenstelling om de productiekost te beperken.


Advertentie
Advertentie
Advertentie