Terwijl de carrière van dit model maar liefst 37 jaar beslaat, was de laatste serie slechts 3 jaar daarvan aanwezig op de markt: van 1990 tot 1993. En toch loont het de moeite om even een kijkje te nemen, want deze wagens waren een pak moderner (injectie, stuurbekrachtiging, oprolbare veiligheidsgordels,…) en pakten de problemen uit het verleden, waaronder corrosie, aan.
Tegen welke prijs?
Voor een goed onderhouden wagen moet je een bedrag neertellen tussen € 10.000 en € 15.000. In onberispelijke staat kost een auto zo’n € 20.000 en voor eentje waar werk aan is, betaal je rond de € 5000.
Oef, daar is Pininfarina terug!
Sinds het sublieme begin van zijn carrière in 1966 onder de naam Duetto, heeft de Spider Alfa nooit meer zijn absolute topvorm bereikt. Jarenlang heeft hij tevergeefs geprobeerd om trendy te blijven en in de jaren ’80 deed hij dat zelfs met enkele foeilelijke elementen in plastic. Maar voor de laatste serie ging het wél zoals het hoorde en schakelde Alfa Romeo het bedrijf Pininfarina in voor een complete restyling. De elementen in plastic werden overboord gegooid en de Italiaanse meester voegde opnieuw de nodige elegantie toe aan het plaatje. Gelukkig maar!
Techniek
Sinds de jaren ’60 lijkt er niet veel veranderd wat de techniek betreft. De besturing is nog altijd dezelfde, net als de fantastische 4-cilindermotor onder de motorkap. In een poging om te moderniseren voegde Alfa de stuurberkrachtiging en de injectie toe. De motor met een cilinderinhoud van 2 liter moest een beetje inboeten aan enthousiasme, maar draait wel soepeler. Met zijn 126 pk (120 pk met katalysator) haalt deze wagen een topsnelheid van 190 kilometer per uur en spurt hij van 0 naar 100 kilometer per uur in 9 seconden.
Welke goedkeuring?
Dit model is vooral bedoeld om ritjes te maken, met je armen ontspannen aan het stuur en je elleboog door het raam. Ondanks een indrukwekkende stamboom, blijft de motor een beetje achter wat akoestiek betreft, terwijl hij toch instaat voor een soepele acceleratie. De banden verbeteren de grip op de weg en de stuurbekrachtiging zorgt voor meer gemak tijdens het sturen, maar komt wel te kort op het vlak van precisie. Op voorwaarde dat deze minpunten van de voorouders worden gladgestreken, komt deze Spider sterker uit de rijtests dan de huidige roadsters.
Nazicht
Het goede nieuws? Terwijl de wagens van Alfa uit de jaren ’60 en ’70 de naam hadden zowat biologisch afbreekbaar te zijn, blijft dit model relatief goed beschermd tegen corrosie. De exemplaren ouder dan 23 jaar, blijven er echter niet volledig van gespaard: check dus zeker de onderkant en de ruimte voor het inklapbare dak. Binnenin ontbreekt het aan afwerking, en onderdelen in ‘cheap’ plastic, lederen bekleding die snel scheurt en muffe tapijten komen jammer genoeg vaak voor.
Op technisch vlak mag je niet vergeten dat we hier te maken hebben met een auto die afstamt uit de jaren ’60: de motor is sterk op voorwaarde dat hij goed onderhouden werd.
Betrouwbaarheid
Een op te merken minpuntje in verband met de betrouwbaarheid van deze wagen tijdens lange reizen, is het elektrisch systeem. Gelukkig staat het merk Bosch hiervoor in, en kan je over het algemeen aannemen dat er zich geen enkel risico zal voordoen.
Onderhoud
De Spider is een oude wagen vermomd als moderne auto. Dat betekent dat het onderhoud even streng moet opgevolgd worden als bij een auto van 50 jaar oud. Voor de motor betekent dit liefst een nazicht elk jaar, of elke 5.000 kilometer. De versnellingsbak kan 20.000 kilometer aan, net als de kleppen. Het goede nieuws is dat je alles zelf kan doen als je een beetje handig bent, want na één keer is de carburator dankzij de injectie voor altijd geregeld.
Prijs van de stukken
Gelukkig is het voor een Alfa Romeo niet heel erg moeilijk om aan reservestukken te geraken. Je vindt bijna alles, maar dan moet je soms wel verder kijken dan het officiële netwerk. De prijzen van de stukken zijn meestal betaalbaar: € 500 voor een motorkap, € 400 voor een radiator, € 250 voor een luchtfilter, € 70 voor een ontstekingsspoel, € 120 voor een paar remschijven...
Conclusie
De trend vandaag is om gezellig te cruisen in een oude wagen, maar dan wel in eentje die allerlei moderne snufjes in huis heeft en die betrouwbaar en efficiënt is. De Spider Alfa is dit helemaal... niet! Maar hierdoor geniet je ten volle van de authentieke sensaties die bij zo’n wagen horen. En wat betrouwbaarheid betreft, zijn de Spiders van vandaag serieus gegroeid ten opzichte van de eerste exemplaren.