De nieuwe naam van dit model moet er in de eerste plaats voor zorgen dat de wagen past in de nieuwe manier van naamgeving van het merk. Zo weet je dankzij de ‘SL’ dat het om een roadster gaat en staat de ‘C’ voor zijn positie binnen het merk: de C-Klasse. Wat het ontwerp betreft, verandert er niks. Het gaat nog steeds om een cabriolet met twee zitplaatsen, met een motor vooraan, achterwielaandrijving en een inklapbare hardtop. Een formule waarmee Mercedes al zo’n 20 jaar (!) succes boekt.

Facelift

De restyling is eerder discreet: alleen de voorkant ziet er anders uit door de nieuwe led-lichten. Verder is er nauwelijks enige verandering te bespeuren. Dit model is nog altijd evenwichtig, hoewel een tikkeltje agressief. Verder zorgt het AMG Pack voor extra pit, zonder het oorspronkelijke recept aan te tasten.

Binnenin

Wanneer je binnen in de wagen een kijkje neemt, zie je waar de eigenlijke kracht van de SLC zit. Die vind je namelijk in de details en in de uitzonderlijke uitvoering van dit model. Zo is de binnenkant bijzonder goed verzorgd en kan er zelfs geopteerd worden voor een uitvoering in leer met rode stiksels. Bovendien is er meer dan voldoende plaats voorzien voor twee personen. Hoewel de bergvakken eerder beperkt zijn, kan je ze in vergelijking met de concurrerende roadsters zeker niet klein noemen. Toch één opmerking: de toegang tot de koffer volstaat niet wanneer het dak ingeklapt is. De hardtop neemt veel plaats in en het vraagt dan ook heel wat vaardigheid als je toegang tot je bagage wil. 

Knowhow

De passagiers worden in de watten gelegd in de SLC. In de eerste plaats door het genot van de rit zelf uiteraard, maar ook door de uitrusting in de wagen. Zo is er de zetelverwarming, de verwarming voor de hals en de bijzonder performante verwarming in het algemeen, waardoor zelfs met het dak open de meest uitdagende weersomstandigheden getrotseerd kunnen worden. Ook de isolatie is van uitmuntend niveau en Mercedes heeft een origineel systeem voorzien om de wind tegen te houden: twee concave (of afhankelijk van het gezichtspunt: convexe) schermen in plastic achter de hoofdsteunen achteraan. 

4 cilinders... only!

Mercedes heeft ondertussen ook zijn motors bijgeschaafd. Terwijl de AMG de V8 inruilt voor een V6, verstoppen de traditionele modellen voortaan maar 4 cilinders onder de motorkap. Zo ook de SLC 300, waarbij de turbo 4-cilindermotor van 2 liter goed is voor 245 pk. De SLC 180, een nieuw model, bevindt zich aan de andere kant van het gamma en heeft een turbomotor van 1.6 liter met een vermogen van 156 pk. De manuele versnellingsbak met 6 versnellingen is standaard, de nieuwe automatische versnellingsbak met 9 versnellingen vervangt de vorige met 7 versnellingen. Voor chauffeurs die lange afstanden rijden, is de dieselmotor nog beschikbaar. Maar daar komen we later op terug...

4 cilinders... helaas?

Al na een paar honderd meter weet je het: met deze wagen wil Mercedes inspelen op comfort en gebruiksgemak. Onze SLC 200 met turbo 4-cilindermotor van 2 liter heeft een vermogen van 184 pk en een 300 Nm koppel. Een zware motor op papier, maar in werkelijkheid blinkt hij vooral uit door zijn soepelheid. En dat kan voor frustratie zorgen bij een wagen die sportief gebouwd is. Deze motor zal je niet verbluffen door zijn agressieve karakter of zijn ronkende geluid. Maar één kijkje op de teller stelt je dadelijk gerust: tussen 2.500 en 4.500 omw/min gaat het wel degelijk vooruit!

Ons model werkt met een versnellingsbak met 6 versnellingen. Niet meteen het sportieve element dat je zou verwachten, maar toch van een voldoende niveau voor absoluut rijgenot in dagdagelijkse situaties. 

Standvastigheid

Op de bochtige wegen bewijst de SLC dat hij bijzonder evenwichtig en scherp uit de hoek kan komen. Het chassis kan overduidelijk de kracht van de motor aan en dirigeert de wagen als een echte meester. Dit is top! Maar zonder dak wordt het plots minder aangenaam rijden: er is zelfs sprake van enige starheid en de zijkanten van de voorruit en de achteruitkijkspiegel lijken heen en weer te bewegen wanneer je over een wegdek in slechte staat rijdt.

Comfort

Uitgerust met het AMG Pack en lage velgen, is onze SLC 200 niet echt een uitblinker wat zachte wegligging betreft. Maar de comfortabele stoelen, de uitstekende ergonomie en de perfecte (mechanische) geluidsisolatie laten toch toe om ver en in alle rust te reizen.

Budget

Voor € 34.485 kan je al een SLC 180 kopen, maar voor ons exemplaar tel je bijna € 40.000 neer als basisprijs (€ 39.446)! En je kent het liedje: wanneer je intekent voor de opties, schiet het prijskaartje van deze SLC de lucht in. Even ter vergelijking: bij BMW heb je een Z4 sDrive20i (ook 184 pk) voor € 37.100, bij Audi koop je een TT Roadster 1.8 TFSI (180 pk) voor € 36.100. De volgorde blijft met andere woorden behouden. Onthou daarbij dat dit nieuwe model een aantal nieuwe uitrustingen heeft, zoals herkenning van verkeersborden, een anticiperend remsysteem en een multimediasysteem verbonden met internet.

Met 4 cilinders ligt het verbruik aan de pomp rond de 8,5 liter per 100 kilometer, als je tenminste de soepele rijstijl aanneemt voorgesteld door de wagen. In andere gevallen mag je rekenen op 2 liter extra per 100 kilometer. 

Conclusie

Tegenover de eerder expressieve en agressieve concurrenten, trekt de SLC eerder de kaart van de discretie. Deze wagen is niet de meest sportieve, maar wel bijzonder mooi, tot in de puntjes afgewerkt en zeker de moeite waard. En onderschat deze auto ook op dit vlak niet: hij scoort op een bochtig parcours mooie gemiddelden. Helaas, en zoals we van Mercedes gewoon zijn, hangt daar ook een behoorlijk prijskaartje aan vast...