François Piette

7 APR 2016

Stevig: de gebruikskosten van een Aston Martin DB9

De fonkelnieuwe Aston Martin DB11 duwt de DB9 richting uitgang. Die laatste zal binnenkort dus in de tweedehandszoekertjes opduiken, en vaak tegen een fel verminderde prijs! Wordt zo’n DB9 dan een koopje?

Je zou het haast vergeten, maar de DB9 betekende een revolutie voor Aston Martin. De DB7 was niet veel meer dan een elegant verbouwde Jaguar, maar de DB9 introduceerde een volledig nieuw aluminium platform en was ook het eerste model dat in de fabriek van Gaydon van de band rolde. Onder de motorkap lag dan weer de V12 uit de DB7 Vantage. Een prachtige lijn, een prestigieuze uitstraling, een uitzonderlijke stamboom en een charmante motor: meer is er niet nodig om de gefortuneerde liefhebber te bekoren. De DB9 werd dan ook een massasucces.

Verschillende versies

De DB9 werd geproduceerd van 2004 tot 2016 en werd een geweldig succes voor Aston Martin. Bij de lancering gaf de prachtige Brit een vermogen op van 450 pk en een topsnelheid van bijna 300 km/h. Hoewel het model heel zijn carrière lang regelmatig evolueerde, onderging de DB9 vooral in 2012 zijn grootste metamorfose. De V12 was voortaan goed voor 510 pk, de automaat werd geherprogrammeerd en hoewel de topsnelheid enkele (beperkte) kilometers verloor, gingen de acceleraties er flink op vooruit. De DB9 kende ook verschillende varianten: naast de Volante (de cabriolet) waren er ook genoeg beperkte reeksen (Carbon Black, LM, GT, Quantum Silver, Morning Frost,…).

Achter het stuur

De DB9 is een zuivere GT en geen sportieveling voor de kleine bergwegen. Een authentieke GT die zich uitleeft op lange asfaltstroken en snelle bochten die hij evenwichtig aansnijdt. Zijn V12 is soepel en heeft panache, en produceert kippenvelgeluid! De werking van de automaat in de eerste modellen laat grotendeels te wensen over, maar dat werd rechtgezet in de modellen van na 2012. Je kunt dus kiezen voor de manuele bak, maar exemplaren die daarmee uitgerust zijn, zijn zeer zeldzaam, en ook de bediening daarvan is niet vrij van kritiek.

Welke prijzen?

Op de tweedehandsmarkt vind je een aanvaardbare DB9 vanaf € 50.000. Dat is een fractie van de nieuwprijs! Voor dat geld moet je je weliswaar tevreden stellen met een van de eerste exemplaren met minstens 70.000 km op de teller. De gefacelifte exemplaren van na 2012 met minder dan 40.000 km staan voor minstens € 100.000 in de zoekertjes. De cabriolets kosten uiteraard iets meer dan de coupés. De zeldzame exemplaren met manuele bak hebben geen meerprijs. Goed om te weten!

Betrouwbaarheid

Een Britse auto die (min of meer) op artisanale wijze wordt geassembleerd: de DB9 kampt met voldoende clichés over zijn betrouwbaarheid. Nochtans is er in de praktijk niks van aan. De Aston is veel betrouwbaarder dan wat de geruchten doen geloven! De beproefde V12 is, wanneer hij weinig afgebeuld is, zowat onverwoestbaar. Ook de versnellingsbak is solide, maar voelt zich niet op zijn gemak in de stad.

Het is echter niet allemaal rooskleurig: er zijn vooral afwerkingsdetails die kunnen irriteren, zoals het gevoelige leder, vocht in de koplampen, een tankklep die vastzit, en zelfs enkele vreemde waarschuwingslampjes. De bobines voor de ontsteking gaan geen eeuwigheid mee: sommige gaan al na 40.000 km stuk, en ze vervangen kost al snel… € 2.000! Volg ook zeker de pakking van de versnellingsbak nauw op (ongeveer elke 50.000 km) en de staat van de motorsteunen en steunen van de versnellingsbak.

Onderhoud

De Aston is een zware auto. Onthoud dat hij snel door zijn slijtageonderdelen kan gaan, zoals remmen en banden. Een paar remblokken kost ongeveer € 600, inclusief werkuren. Een klein onderhoud (jaarlijks of om de 16.000 km) kost ongeveer € 1.000. Een groot onderhoud, eens om de twee jaar, kost dan weer € 1.700, vervanging van de remvloeistof inbegrepen. Daar moet dan nog de prijs van eventuele verbruiksonderdelen worden bijgeteld. Goed nieuws: de DB9 heeft een distributieketting. Er moet dus geen riem worden vervangen.

En het verbruik? Met redelijk verouderde technologie lust de Aston-V12 een stevige slok! Verwacht niet minder dan 12 l/100 km te verbruiken met een voorzichtige rechtervoet. Gemiddeld moet je eerder rekenen op 18 l/100 km. Meer zelfs, met een zware voet of in de stad.

Besluit

Dit is allicht het moment om te zwichten. Klassieke Astons vallen ongelooflijk in de smaak en het ziet ernaar uit dat over enkele jaren de moderne modellen zoals deze DB9 voor een klein fortuin van eigenaar wisselen. Naast het financiële aspect is de DB9 ook, en vooral, een geweldige GT, met verleidelijke lijnen en eersteklas rijplezier. En daar zit de muzikale V12 voor veel tussen! Maar je weet hoe dat gaat: aankopen is één ding, maar hoewel dit beest betrouwbaarder is dan zijn reputatie doet vermoeden, moet je voorbereid zijn op nauwgezette en prijzige onderhoudsbeurten.
Advertentie
Advertentie
Advertentie