De vijfde generatie Quattroporte werd geproduceerd van 2003 tot 2012 en kende een bescheiden succes, met meer dan 25.000 geproduceerde exemplaren. Een mooi resultaat voor een haast ambachtelijke auto vergeleken met zijn concurrenten, de BMW M5, Audi S6 en Mercedes E-Klasse AMG. Maar de Maserati Quattroporte is meer dan een geweldige lijn: het is ook een racemotor.
Ferrari-hart
Onder de lange motorkap vinden we een motor die niet alleen talrijke Maserati’s opvrolijkte, maar ook onder de kap van enkele Ferrari’s terug te vinden was. De Quattroporte kon je krijgen als 4.2 en 4.7, met vermogens van 400 tot 440 pk. En zijn V8 was echt een prachtexemplaar, vooral als 4.7: hij was relatief soepel onder 4.000 tpm, en daarboven schreeuwde hij het uit. Om kippenvel van te krijgen! De 4.2 miste dan weer wat koppel in lage toeren.
Versnellingsbak: te kiezen!
Bij zijn lancering rustte Maserati zijn Quattroporte standaard uit met een gerobotiseerde “Duo Select”-versnellingsbak, die op de achteras zat. De bak is een zwak punt van de auto: hij is traag en ietwat brutaal in stedelijk gebruik, en alleen aangenaam als je heel sportief rijdt. Gelukkig introduceerde Maserati een veel aangenamere automaat in 2007. De auto boette daardoor weliswaar wat aan sportiviteit in, hij ruilde zijn dry-sumpsysteem in en omdat de bak rechtstreeks aan de motor was gekoppeld en niet meer op de achteras zat, was ook de balans niet meer optimaal. Maar de zachtheid en het gebruiksgemak gingen met sprongen vooruit…
Achter het stuur
De Quattroporte is geen berline als een andere. Hij raast en huilt met een stem die moeiteloos het hoofd biedt aan prestigieuze supercars, maar hij vervoert wel vier personen! Zijn evenwichtig weggedrag zorgt voor plezier in de bochten, maar je moet wel rekening houden met een stevige demping die het comfort compromitteert. Op de interieurruimte valt niets aan te merken…
Slechte reputatie
“Maserati? Slecht afgewerkt en gegarandeerd panne!”: dat hoor je de hele dag door. Maar klopt het? Nee hoor. De afwerking staat weliswaar niet op hetzelfde niveau als dat van de Duitsers en hoewel zijn voorkomen bijzonder charmant is, kan dat niet worden gezegd van enkele details. Een Maserati doorstaat niet op dezelfde manier de tand des tijds als een Subaru!
Maar qua betrouwbaarheid is zijn reputatie eerder onterecht. Natuurlijk, heel wat modellen kwamen als gevolg van de lage prijzen in handen van eigenaars die daarna niet de middelen hadden om hem correct te onderhouden. Maar deze Maserati is vrij van ontwerpfouten. De V8 is stevig, net als de versnellingsbak. Enkele elektronicaproblemen kunnen opduiken, maar dat is niet alleen bij Maserati zo…
Onderhoud
Het onderhoud is natuurlijk duurder dan dat van een Audi of BMW met gelijkaardig vermogen. Maar gezien de uitstraling van de V8 is het niet onbetaalbaar: vergeet niet dat er een Ferrari-motor in ligt! Reken op iets minder dan € 1.000 per jaar voor het klassieke onderhoud, bijna € 2.000 voor een groot onderhoud en € 3.500 voor het vervangen van de koppeling bij de exemplaren met gerobotiseerde bak. Die laatste gaat tussen 60.000 en 80.000 km mee als je voorzichtig rijdt, maar beduidend minder lang als je sportief rijdt! Wat banden betreft, vind je allerlei dingen, maar reken zeker op minstens € 1.000 voor het vervangen van vier banden. Ja, dat is duur! Vergeet ook niet om het oliepeil regelmatig na te kijken: de V8 kan tot 1 l/2.000 km verbruiken.
Welke prijs?
De eerste modellen met meer dan 100.000 km wisselen soms voor minder dan € 20.000 van eigenaar. Maar die exemplaren zijn eerder zeldzaam! Een gemiddelde van € 25.000 voor een model van 2003 tot 2006 met minder dan 100.000 km lijkt redelijk. De 4.7-motoren met automaat kosten bijna € 40.000. De speciale reeksen en bijna nieuwe exemplaren hebben op hun beurt een prijskaartje van € 55.000-60.000.
Behalve ontmoedigende taksen en verzekeringen lijdt de Quattroporte onder een al even ontmoedigend verbruik: tussen 18 en 25 l/100 km bij gewoon gebruik! Het is zeker mogelijk om minder te verbruiken, maar die zelfkastijding gaat in tegen het prestige van de auto.
Besluit
Nee, de Quattroporte is geen sensuele schoonheid die je kaal wil plukken… Zeker, de onderhoudskosten liggen hoog en de V8 vereist nauwgezet onderhoud, maar hoe kan dat anders voor een Italiaanse racewagen met onderdelen van de meest prestigieuze merken? Zoek je een gezinswagen om snelwegen mee af te malen in alle comfort, ga dan voor een onverwoestbare Duitse diesel. Maar zoek je een levensstijl, een auto die je past als een Zwitsers uurwerk, en heb je er het budget voor, dan maak je zonder twijfel de juiste keuze…