Je zult je er niet jonger door voelen, maar de Boxster bestaat intussen 20 jaar. De sportieve tweezitter werd in september 1996 alleen gepresenteerd met een 2,5 liter zescilinder boxermotor van 204 pk. Sympathiek, maar wat te weinig voor de sportievelingen, die meer vermogen wilden! En dat kregen ze: in 1999 verbeterde niet alleen de afwerking, maar evolueerde de motor naar 2,7 liter met 220 pk. Er kwam vooral ook een S-versie bij, met een 3.2 van 252 pk en prestaties die in de buurt kwamen van de 911!
Doorheen de jaren verschenen er nieuwe opties, waardoor het model regelmatig geüpdatet werd. In 2002 verscheen er onder meer een kap met glazen achterruit, en kreeg de Boxster een lichte restyling. In 2004 werd de volgende generatie aangekondigd, de 987. Van de 986 werden er bijna 165.000 exemplaren geproduceerd!
Prijs
Zoals we in de inleiding schreven, beginnen tweedehandsexemplaren vanaf minder dan € 8.000. Maar voor die prijs vind je weinig interessants: hoge kilometerstanden, rechtsgestuurde exemplaren, schadewagens,… Reken op ongeveer € 15.000 voor een correct exemplaar en € 20.000 voor een mooi. De “S” kost uiteraard iets meer, maar niet veel. In elk geval: een mooi exemplaar met weinig kilometers wordt zeldzaam. De betrouwbaarheid en dagelijkse bruikbaarheid hebben ervoor gezorgd dat eigenaars hun auto ook daadwerkelijk gebruikten.
Onderweg
Aan het stuur is de Boxster een echte Porsche. Het weggedrag is verbluffend evenwichtig en de kracht van de motor hoog in de toeren gaat gepaard met een metalen klank die kippenvel geeft. Als je deze site regelmatig leest, weet je dat vast al wel. Maar weet ook dat de Boxster zich ook perfect voor dagelijks gebruik leent, met twee koffers die hem polyvalenter maken dan een 911!
Gebreken? Zeker, vooral met de eerste versie met 2.5-motor. Als je stevige moderne turbodiesels gewoon bent, dan zal het koppel in lage toeren je zeker niet omverblazen. De eerste modellen zijn ook minder goed afgewerkt. Ten slotte geeft de Tiptronic-automaat ook minder voldoening dan de manuele bak, en verbleekt hij bij moderne automaten met dubbele koppeling.
IMS
Zeggen de letters IMS je iets? Als je een Boxster 986 zoekt, dan moet je deze letters kennen. Ze verwijzen naar een distributielager die het plots voor bekeken kan houden bij gebrek aan smering, de motor kan stuk maken en je kan opzadelen met een factuur van € 20.000! Het is dé grote ontwerpfout van de eerste watergekoelde Porsche-zescilinder boxers. De 2.5 voegt daar nog het risico op schade aan toe aan de koppakking of aan het motorblok zelf.
Maar wanhoop niet teveel: slechts 5% van de modellen heeft dit gebrek. Een preventieve ingreep is perfect mogelijk en kost ongeveer € 1.600 bij een professional. Heb je een automaat? Voeg er dan € 800 aan toe. Bepaalde eigenaars hebben het euvel uit voorzichtigheid al bij het vervangen van de koppeling laten verhelpen. Reken op iets meer dan € 2.000, waarbij eveneens de afdichting voor de krukas wordt vervangen.
Betrouwbaarheid
Behalve die zeldzame productiefout zijn Boxsters goed ontworpen. Ze zijn heel betrouwbaar en brengen je zowat overal naartoe. Goed nieuws, want a) onderdelen zijn duur, en b) de toegang tot sommige onderdelen is bijzonder lastig. Net als bij alle moderne auto’s kan de elektronica zijn gebreken hebben. Check dus alles bij de aankoop!
Onderhoud
Hier zit het addertje onder het gras. Door de lage prijzen op de tweedehandsmarkt werd hij vaak gekocht door mensen die hem niet konden onderhouden. De geschiedenis is soms vaag en het onderhoudsboekje niet compleet. Laten zitten. Een Boxster heeft een nauwkeurig en regelmatig onderhoud nodig. Aarzel ook niet om de auto die je op het oog hebt bij een officiële verdeler aan de computer te laten hangen.
Een klein onderhoud (15.000 km of jaarlijks) bij een onafhankelijke garagist kost € 250. Reken het driedubbele bij een officiële concessiehouder, met de voordelen die er qua betrouwbaarheid en herverkoopwaarde bijkomen. Voor een groot onderhoud (50.000 km) moet je dat bedrag maal twee of drie doen. Schrik dus niet van een factuur van € 2.000 voor een groot onderhoud bij een concessiehouder.
Onderdelen
Het gaat om een Porsche. De prijzen van onderdelen zijn dus hoger dan die van een Peugeot 205. Het goede nieuws is de Duitse betrouwbaarheid: je hebt er dus zelden nodig en er is voldoende beschikbaar. Er is ook een markt voor tweedehandsonderdelen, met alle risico’s die daarmee gepaard gaan uiteraard. Enkele voorbeelden van prijzen voor nieuwe onderdelen: € 700 voor een voorbumper, € 500 voor een motorkap, € 250 voor een set remschijven, € 2.000 voor een stoffen kap, € 400 voor een benzinepomp, € 3.000 voor een uitlaatlijn, € 650 voor een set schokdempers en € 400 voor een set banden.
Besluit
De polyvalente, makkelijke en opwindende Boxster is een levenslange minnares en vrouw in één auto. De prijs is momenteel laag… Maar hoe lang nog? Profiteer er dus nu van. Maar neem de tijd om het geschikte model te vinden: de talrijke opties zorgen ervoor dat elk exemplaar uniek is, terwijl de historiek soms vaag is. Zoek een onberispelijk voertuig, met een waterdichte geschiedenis en waarvan de eigenaar het niet erg vindt om bij een professional langs te gaan om alles te verifiëren.
Wat de versie betreft, vermijd je best de 2.5: die is wat mak in lage toeren en heeft ontwerpfouten, terwijl de afwerking van het interieur te wensen overlaat. Maar hij heeft wel een lage beginprijs. Onze keuze? Een 2.7 met manuele bak van na 2002 (glazen achterruit) met onderhoudsboekje bij een professional.