Hou je van auto’s met karakter? Knap je af op de steriele moderne sportwagens? Dan is de TR6 de juiste keuze. Ondergetekende heeft enkele klassevolle monsters gehad, maar zelden zat daar iets als deze TR6 bij. Een schoonheid van 47 jaar die tweedehands nog geen € 25.000 kost! Ondergewaardeerd dus, en de aandacht waard…
Overzicht
Triumph kende heel wat roadsters. Van de TR2 uit 1953 tot de TR5 uit 1968, allemaal hadden ze dat onmiskenbare goede humeur, karakter en prestaties. Een andere overeenkomst: een zekere soberheid, al wisten de modellen zich met de jaren beter in te burgeren. Triumph aanvaardde bijvoorbeeld om neerlaatbare ruiten te monteren op de TR4, een wegklapbare kap en zelfs standaard verwarming! Dat is niet zo vreemd: het was toen even ondenkbaar voor puristen als autonoom rijden op een Porsche 911 vandaag…
De Duitsers met meer testosteron
In 1968 begon de TR5 sporen van zijn leeftijd te vertonen. Toch was het model slechts enkele maanden oud en kon zijn 2,5 liter zescilinder zeker enkele stevige monsters aan. Maar het design van Michelotti was niet meer van die tijd. Omdat het niet over een onbeperkt budget beschikte, deed Triumph een beroep op Karmann. Wat is er immers beter dan een Duitse designer om een auto potenter te doen ogen? Een nieuwe voor- en achterkant waren voldoende om er en nieuwe auto van te maken. Zo ontstond de TR6!
Europees of Amerikaans?
De TR6 werd geproduceerd van 1968 tot 1976 en is de zwanenzang van de Engelse roadsters. Die hadden immers te lijden onder de komst van de GTI’s, die de verhoudingen omdraaiden. Ze waren immers krachtiger, lichter, praktischer en betrouwbaarder, en verwezen de traditionele Britse roadsters naar de geschiedenisboeken. Toch kende de TR6 een mooie carrière, met meer dan 91.000 gebouwde exemplaren!
Van 104 naar 152 pk
Om te voldoen aan de wetten in de Verenigde Staten moest Triumph zijn auto wat intomen. De Lucas-injectie, die 152 pk haalde uit de zescilinder, werd ingeruild voor een paar carburatoren die het vermogen reduceerden tot… 104 pk. In 1972 behield de Europese TR6 zijn injectie, maar hield hij slechts 124 pk over, terwijl de Amerikaanse versie er twee schamele paarden bijkreeg.
Achter het stuur
De TR6 is dus potig. Het gebrek aan stuurbekrachtiging laat zich voelen en de koppeling zal je kuit vermoeien in de stad. Maar daar is hij niet voor gemaakt, eerder voor grote omgevingen en bochtige wegen. Met de kap naar beneden en de blik over de motorkap profiteer je van het koppel van de krachtige zescilinder (hij houdt niet van hoge toeren!) en zijn stevige grom. De bedieningsorganen zijn perfect afgewogen en voelen heel natuurlijk aan. Het chassis toont zijn leeftijd doordat het niet perfect aan de weg kleeft, maar het is wel voldoende evenwichtig. De remmen zijn dan weer uit een ander tijdperk. Doe het dus rustig aan in de regen!
Prijs
De TR6 is geen zeldzame auto, evenmin bij de oldtimers als in de zoekertjes. Je vindt er dus allerlei, van slechte exemplaren voor € 12.000 tot uitzonderlijke exemplaren rond € 35.000. Een exemplaar in goede staat bevindt zich ergens daartussen, tussen € 20.000 en 25.000. Goed om weten: er is een groot verschil tussen Europese exemplaren met injectie en Amerikaanse met carburator. Op vlak van prestaties, maar ook van de afstelling van de motor. De injectie is namelijk veel delicater. De veel zeldzamere TR6-exemplaren met injectie (14.000 tegenover 78.000 Amerikaanse) zijn ook duurder.
Betrouwbaarheid
“Een oude Engelse auto kopen? Ben je gek?” Die opmerking hoor je vaak genoeg. En toch is ze onterecht! Of toch deels. Je mag immers niet vergeten dat het om veertig jaar oude Engelse auto’s gaat, die strikt onderhouden en opgevolgd moeten worden. En op die leeftijd kunnen er uiteraard enkele problemen opduiken. Maar dat is geen drama: er zijn onderdelen genoeg en ze zijn betaalbaar. Ook al moet je vaak uitkijken voor de kwaliteit van opnieuw gemaakte onderdelen.
Waar moet je op letten?
Net als bij alle oude auto’s is roest vijand nummer één! Het gaat hier om een structuur met afzonderlijk chassis, wat de schade beperkt, maar de TR6 roest zowat overal… De motor is stevig, al lijkt hij wel wat olie te lusten (1 l/1000 km, en zelfs meer). De injectie van Europese exemplaren is dan weer moeilijker af te stellen en we raden aan om de benzinepomp van toen te vervangen door een van Bosch. Rij er regelmatig mee eens hij in orde is om hem zo te houden. Die opmerking geldt uiteraard niet voor de Amerikaanse exemplaren.
Het differentieel van de overbrenging kan te lijden hebben onder het royale koppel en de overdrive van de versnellingsbak kan tekenen van vermoeidheid vertonen. Ook de dempers moeten regelmatig worden nagekeken, die vaak versleten zijn. Telescopische dempers zijn een mooi alternatief. De afwerking en het elektrisch circuit zijn een bekend gebrek bij heel wat Engelse auto’s…
Onderhoud/prijs van onderdelen
Het onderhoud hoeft niet te verrassen voor wie vertrouwd is met Engelse verzamelauto’s. De motorolie moet elk jaar of elke 5.000 km vervangen en gesmeerd worden. De olie van de versnellingsbak en het differentieel kan na 60.000 tot 80.000 km of na vijf jaar vervangen worden. De bougies (€ 30 voor zes) moeten na 20.000 km worden vervangen. Geen distributieriem, maar een ketting die de hele levensduur van de auto meegaat. Reken op € 50 als je het zelf doet (niets onoverkomelijks) en € 200 tot 300 bij een professional.
Als je auto meer dan een gewone revisie nodig heeft, zal de factuur niet dramatisch oplopen. € 120 voor een paar schokdempers (reken op € 300 tot 400 voor telescopische schokdempers), € 500 voor een uitlaatlijn, € 3.500 voor een volledige motorrevisie, € 800 voor een deur, € 250 voor een koppeling, € 80 voor een set remschijven, € 500 voor een kap. Het is uiteraard niet hetzelfde budget als voor een 2PK, maar de prijzen blijven vrij redelijk vergeleken met de prijzen voor een Jaguar of een Italiaans of Duits monster…
Het verbruik? Redelijk, als je op koppel rijdt: tussen 10 en 12 l/100 km. Drijf het tempo op en het verbruik stijgt ook aanzienlijk. Hij drinkt euro 98 bovendien…
Besluit
Bizar genoeg lijkt de inflatie die het merendeel van de oldtimers treft geen vat te hebben op de TR6. Toch ligt het niet aan een gebrek aan kwaliteiten: hij heeft karakter genoeg en voert je zo naar de zevende autohemel als je er zorg voor draagt! Het is niet de meest verfijnde verzamelaar, maar van een glas goede huiswijn kan je ook gulzig drinken…