De Chinese autogroep Geely is goed op weg om een van de grootste namen in de sector te worden. Op dit moment heeft Geely dan ook al verschillende merken in zijn portefeuille, en niet de minste: Lotus, Volvo, Polestar, Zeekr, Lynk & Co en 50% van Smart. Daar komen nog een aantal industriële partnerschappen bij, waaronder met Renault.
De ervaring van de ingenieurs van Geely behoort tot de referenties wat elektrische mobiliteit betreft. En dat is goed nieuws voor Renault, dat van Alpine een volledig elektrisch merk wil maken op middellange termijn. Na een afgebroken samenwerking met Lotus, met als doel een platform te ontwikkelen waarop de opvolgers van de A110 en de Elise gebaseerd zouden worden, lijkt het er nu op dat Geely zich opmaakt om het stokje over te nemen. Vooral omdat de samenwerking tussen Renault en de Chinese groep vruchtbaar blijkt, met een joint venture voor de productie van verbrandingsmotoren en hybride aandrijflijnen in Zuid-Korea.
Alpine moet en zal Amerika veroveren
Alpine denkt groot. De steun van een grote speler binnen de sector zou dan ook bijzonder waardevol kunnen zijn. Het Franse sportmerk wil namelijk de Amerikaanse markt veroveren, wat een nieuwe industriële strategie vereist en daarmee ook enkele overtuigende nieuwe producten. Een premium elektrische SUV zit in de pijplijn, net als zes andere modellen! Gezien de grootte van de technische middelen van Geely, zou Alpine geen probleem moeten hebben met het vinden van een gepaste oplossing voor zijn toekomstige producten. Een samenwerking die ook Geely en zijn charismatische baas, miljardair Li Shufu tevreden zou stellen, die de verkoop van zijn verschillende merken zoveel mogelijk wil stimuleren.