20210525081303astonmartinlagondav8(1).jpeg

In 1947 kocht David Brown Aston Martin en Lagonda voor een appel en een ei. Hij was vastberaden om van dat laatste merk een luxeproduct te maken en om de legende voort te zetten. In 1961 ondernam Brown een eerste poging om door te breken op de markt van de zeer luxueuze sportieve berlines met de Lagonda Rapide. Dat was een verlengde Aston Martin DB4 met twee extra deuren. Het resultaat was een gigantische flop: van 1961 tot 1964 zijn er slechts 55 van gemaakt.

20210525081303astonmartinlagondav8(3).jpeg

Drie jaar later onthulde Aston Martin de DBS. David Brown bedacht al snel een berlineversie van die laatste. Er is er maar één van gemaakt, die Brown zelf gebruikte. In 1972 kwam het bankroet: de financiën stonden in het rood en Brown verliet het schip. Aston Martin werd overgenomen door een consortium dat wel iets voelde voor een berline en stelde in 1974 een model voor op basis van de V8. Zijn naam? Aston Martin Lagonda. Technisch en visueel sloot hij heel nauw aan bij de Aston Martin V8. De twee extra deuren waren heel verfijnd geïntegreerd in de algemene stijl.

20210525081303astonmartinlagondav8(2).jpeg

Helaas was de timing dramatisch: de oliecrisis had verschrikkelijke gevolgen voor auto’s met een forse cilinderinhoud. De Lagonda had daar zoveel last van dat er maar… 7 exemplaren van zijn verkocht. Jammer, want hij was verfijnd en minder controversieel dan de Series 2 die in 1976 volgde…

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: