Jean-Francois Christiaens

15 SEP 2020

Geflopt model: Auto Union 1000 SP, onwelriekende Ford Thunderbird

Zijn wilde look suggereerde prestaties van de bovenste plank, maar zodra je de sleutel omdraaide, werd duidelijk dat er iets niet klopt: hij klonk als een boze bromfiets en uit de uitlaat kwamen blauwe walmen. Maak kennis met de Auto Union 1000 SP, zonder twijfel een van de vreemdste sportwagens van de jaren 1950.

20200915100157autounion(1).jpg

De 4 ringen van het merk doen misschien een belletje rinkelen, maar dit is niet het logo van Audi. Het komt oorspronkelijk van Auto Union, dat 4 vooroorlogse autoconstructeurs (Audi, DKW, Horch en Wanderer) bij elkaar bracht om de reus van dat moment de handschoen toe te werpen: Daimler. 4 merken, 4 ringen. Na de oorlog, in een tot puin herleid Duitsland, plooide de constructeur zich terug op DKW en op zijn fabriek in Ingolstadt, vandaag de hoofdzetel van Audi.

20200915100158autounion(2).jpg

In 1957 stelde DKW een gloednieuw model voor onder de historische naam Auto Union, de 1000, en meteen daarna de coupéversie 1000 SP. Kleine sportieve coupés waren op dat moment in trek en de 1000 SP hoopte zich een deel van de taart toe te eigenen. Om klanten te lokken, waren er zijn looks: betoverende lijnen, een lange motorkap en een luchtig dak. Het was overduidelijk dat de kleine Duitser zijn inspiratie had gehaald bij het Amerikaanse icoon van dat moment: de Ford Thunderbird.

20200915100157autounion(3).jpg

Onder de motorkap lag echter geen roffelende V8 maar… een tweetakt driecilinder van één liter, die 55 pk aan de voorwielen doorgaf. Een hoog prijskaartje en een ongetwijfeld iets te originele aandrijflijn fnuikten het succes van de schoonheid. Auto Union lanceerde later nog een paar technische evoluties van het model en een cabrioversie, maar tot 1965 zijn er uiteindelijk maar 6.650 van gemaakt.
Advertentie
Advertentie
Advertentie