Renault Vel Satis, Peugeot 604 en 607, Citroën SM,… het aantal gefaalde modellen van Franse constructeurs die zich in het premiumsegment hebben gewaagd is niet meer op één hand te tellen. In al zijn originaliteit is ook de Citroën C6 daar niet aan ontsnapt, met catastrofale verkoopcijfers die nog slechter waren dan die van zijn twee landgenoten van die tijd: de Vel Satis en de 607.
De C6 kwam op de markt in 2005 en moest zo’n 20.000 kopers per jaar verleiden. Na een carrière van 8 jaar zijn er in totaal… 23.384 van verkocht, met een piek van 7.600 stuks in 2007.
Sterke punten…
Nochtans kon het model rekenen op een resem sterke punten, zoals een design dat zowel origineel als langgerekt was terwijl hij toch een echte tweevolumewagen bleef met een echte koffer en dus niet met vijf deuren. Hij wist zich ook op het vlak van comfort te onderscheiden van de concurrentie met zijn hydractieve ophanging van de jongste generatie. Onder de motorkap kon de statige Citroën op fijne motoren rekenen, waaronder de uitstekende V6 HDi die destijds met Ford was ontwikkeld. Qua uitrusting pakte de C6 uit met een head-updisplay, een spoorassistent, airco in meerdere zones en gelaagde ruiten. Niet slecht voor die tijd.
…en een buitenissig prijskaartje
De C6 werd verkocht voor een forse prijs. De Exclusive-versie met V6-motor moest minstens 57.000 euro kosten. Zoals zo vaak met Franse berlines gaven autokopers een dergelijk bedrag liever aan een Duitse referentie. Zelfs de enorme golf aan bestellingen van Franse overheidsdiensten (ministeries, administraties, ambassades) kreeg de orderboekjes niet gevuld.
De te gewaagde lijn van het model heeft ongetwijfeld ook bijgedragen aan de beperkte kooplust in een zeer conservatief segment waar men meer hecht aan een sober design en een zekere vorm van conformisme en discretie. Op dat vlak koos de Citroën C6 dus volledig de verkeerde strategie.