Transport&Environment is een ngo die zich onder meer tot doel heeft gesteld om elke vorm van bedrog door de Europese autosector aan de kaak te stellen. De vereniging heeft in het verleden al meermaals met metingen in realistische scenario’s aangetoond dat zelfs Euro 6-diesels nog steeds veel schadelijker zijn voor mens en milieu dan op papier. Vandaag heeft de ngo een ander doelwit in het vizier: plug-inhybrides. De gemiddelde PHEV noteert in Europa een CO2-uitstoot van 44 g/km, maar in werkelijkheid ligt die uitstoot meer dan 2,5 keer hoger, zo heeft T&E gemeten. Dat blijkt trouwens ook keer op keer wanneer wij bij Vroom.be een plug-inhybride kunnen testen en de verklaring daarvoor is eenvoudig: een plug-inhybride haalt zijn extreem lage normuitstoot op een testcyclus die te kort is om de batterij snel uit te putten. Zolang de auto’s elektrisch kunnen rijden, stoten ze niets uit. Maar in het dagelijkse leven rijden mensen grotere afstanden voor ze weer kunnen (of willen) opladen, waardoor de verbrandingsmotor vaak moet worden ingezet en het verbruik dus veel hoger is dan op papier.
Verloren middelen
T&E berekende dat de gemiddelde PHEV op die manier over zijn hele levenscyclus 28 ton CO2 uitstoot, wat nauwelijks minder is dan een ‘gewone’ hybride als de Toyota Prius (33 ton). Ter vergelijking: een benzinewagen komt aan 39 ton, een diesel aan 41 ton over zijn hele leven. De reden waarom T&E zo fulmineert tegen het veel hogere reële verbruik van PHEV’s, is dat deze modellen in veel landen (waaronder België) recht hebben op riante fiscale en andere stimuli om hun verkoopcijfers te boosten. Overheden doen dat om klimaatvriendelijk vervoer te helpen groeien, maar door PHEV’s te stimuleren, bereiken ze een averechts effect en gaan kostbare middelen verloren.