Het aantal pogingen van Cadillac om in Europa een voet tussen de deur te krijgen is niet meer op één hand te tellen. Hun verkoopcijfers helaas wel – bij wijze van spreken: het merk heeft in 2019 614 auto’s verkocht in de 25 Europese landen waar het actief is. Na eerdere pogingen om hier sportieve berlines, coupés en SUV’s te lanceren en zelfs om de kolossale en dorstige Escalade hier voet aan wal te doen krijgen, zou je denken dat de Amerikanen wel doorhebben dat Europa een lastige markt is.
Toch ondernemen ze nog eens een poging, en wel een heel gemotiveerde, met de compacte cross-over XT4. De auto heeft het typische hoekige design dat we van Cadillac gewoon zijn en mikt op een van de meest populaire segmenten van Europa.
Diesel!
Maar de Amerikanen gaan nog een stap verder: de XT4 krijgt geen dorstige V6 of turboviercilinder op benzine, maar wel een 2.0-turbodiesel. Die ontwikkelt 174 pk en heeft een maximumkoppel van 381 Nm. De zelfontbrander is gekoppeld aan een negentrapsautomaat en is verkrijgbaar met voor- of vierwielaandrijving.
Hoewel het merk niet officieel communiceert waar het zijn dieselmotor inkoopt – het heeft heus geen peperdure motorontwikkeling betaald om er dan een paar honderd exemplaren per jaar van te verkopen – suggereert het dashboard vol Opel-knoppen dat Rüsselsheim een handje geholpen heeft.
Dat is ook niet verwonderlijk als je weet dat Opel, dat vandaag onderdeel uitmaakt van de PSA-groep, tot voor kort nog een telg was van de General Motors-familie van Cadillac.
