Sinds het begin in 1954 vestigde Facel Vega al snel een stevige reputatie, door de uitstekende afwerking van zijn modellen, het elegante design, en het vermogen van de Amerikaanse V8-motoren onder de kap. Vijf jaar later wilde oprichter Jean Daninos het gamma naar onderen uitbreiden om meer klanten aan te trekken.
Pijnlijke vergissing
De kleine Facel, de Facellia, moest alle luxe krijgen van de grotere modellen maar ook concurreren met de Triumph TR3 en Alfa Romeo Giulietta. De constructeur bouwde daarom een viercilinder met dubbele bovenliggende nokkenassen. Die werd afgeleid van een bestaande zescilinder en produceerde met zijn 1,6 liter 115 pk.
Eind 1959 werd de Facel Vega Facellia voorgesteld, het jaar erop werd hij gecommercialiseerd. Het resultaat was een opvallend elegante en goed presterende auto, maar een met een ruwe en luide motor, die niet de finesse van een Alfa-blok had. Erger nog: de haastig ontwikkelde motor bleek bijzonder fragiel. Facel zag zijn reputatie een deuk krijgen en besliste om alles onder garantie te herstellen. Dat zorgde voor rode cijfers…
F2
In 1961 maakte Facel de motor betrouwbaarder. Maar het kwaad was al geschied: de auto stond bekend als fragiel. Enkele maanden later voerde het Franse merk de laatste wijzigingen door, met nieuwe koplampen en een verlaagde compressieverhouding. Dat werd de F2B, die tot 1963 gebouwd werd. Dat jaar ruilde de constructeur zijn broze motor in voor een Volvo-blok, dat de reputatie had van onverwoestbaar te zijn. Ironisch genoeg bleek deze technisch eenvoudigere motor veel levendiger te zijn dan het Franse technologiefestival.
Vandaag
Een Facellia is vandaag niet veel eenvoudiger dan toen. De bijna artisanaal gebouwde motor heeft op alle vlakken constante zorg nodig. Heel wat eigenaars hebben hun Frans blok al door een Volvo-motor vervangen. Er bestaan vandaag wel technieken om hem definitief betrouwbaar te maken, maar die kostprijs schemert door in de verkoopprijs. Er waren drie koetswerkversies (2+2-coupé, tweezitscoupé en tweezitscabriolet), waarvan de cabriolet uiteraard de meest gegeerde is.
Een prijs op dit model plakken is moeilijk: er zijn er maar iets meer dan duizend van gemaakt, en ze wisselen zelden van eigenaar. Reken op € 40.000 tot meer dan € 100.000 afhankelijk van de staat en het koetswerk. Amicale Facel Vega kan je helpen en produceert zelfs opnieuw enkele onderdelen.