Jean-Francois Christiaens

3 JUL 2020

Geflopt model: Jaguar X‑Type, de grote desillusie…

Aan het einde van de jaren ‘90 schrijft Jaguar rode cijfers. Ford, in die tijd eigenaar van het merk, beslist om het gamma te vernieuwen en een instapmodel aan te bieden dat tegengewicht moet bieden voor de Duitse drie: De Audi A4, Mercedes C-Klasse en de BMW 3 Reeks! Dat wordt de X-Type, een model dat  het merk moet doen herademen...

20200703120814jag1.jpg

Om de kosten te beperken, maakt Jaguar gebruik van het onderstel van de Ford Mondeo. Probleem: de Mondeo doet het met voorwielaandrijving, hoogverraad voor de klanten van het merk! Maar een slimme restyling, een verzorgd interieur, een romige V6 en… vierwielaandrijving verzachten de pil. Maar ondanks een eerder warme ontvangst, pakt de mayonaise niet. Jaguar hoopte jaarlijks 100.000 exemplaren te verkopen, maar de uiteindelijke verkoopcijfers zijn (veel) lager...

20200703120815jag3.jpg

In 2003 laat Jaguar alle schroom varen: er moet verkocht worden! De X-Type wordt vanaf dan ook geleverd met voorwielaandrijving en, het symbool van ‘absoluut verval’, hij krijgt een viercilinder diesel onder de kap! Die motor, met naar keuze 130 of 155 pk, boost de verkoop een beetje, maar niet genoeg: de cijfers zijn allesbehalve schitterend.

20200703120818jag4.jpg

En toch heeft de auto zo zijn kwaliteiten: het onderstel is uitstekend, de motoren aangenaam en het interieur is een typisch Britse cocon. Maar niets, niet de dieselmotoren, noch de breakversie geven de verkoop vleugels. In 2009 trekt Jaguar de stekker uit de X-Type. Pas 6 jaar later doet het merk een nieuwe aanval op de markt, met de XE.

20200703120818jag2.jpg
Advertentie
Advertentie
Advertentie