20191219160418mas1.jpg

Het merk Maserati was in 1968 overgenomen door Citroën en beleefde begin de jaren 1970 moeilijke tijden. De Merak en de Bora waren te haastig ontwikkeld en dreven de naverkoopdiensten tot wanhoop. Maserati smeekt zijn Franse eigenaar om zijn volgende model perfect op punt te zetten. En dat is ook het geval: de nieuwe telg, getekend door Marcello Gandini, heet Khamsin, wat de naam van een krachtige warme wind in Egypte is.

20191219160419mas3.jpg

Ook onder de motorkap waait een krachtige wind: hij gebruikt de 4,9 liter grote V8 van 320 pk, een oude gekende voor liefhebbers van het merk, die zijn strepen heeft verdiend in de autosport. De besturing en de koppeling komen van Citroën, maar het geheel is wel veel betrouwbaarder gemaakt voor de productie begint. Een krachtige en duurzame motor, een uitzonderlijk luxueuze uitrusting (airco, leer, stuurbekrachtiging,…) en een tijdloze lijn geven het model een hele lijst met troeven.

20191219160419mas2.jpg

Alleen, wanneer de Khamsin in 1974 op de markt komt, is hij veel te laat op het feestje. De oliecrisis doet de sterkste sportwagens de das om en de dorstige Khamsin vindt geen klanten. Het wordt nog slechter: in 1975 legt Citroën de boeken van Maserati neer. Het merk overleeft ternauwernood en weet uiteindelijk tot 1982 slechts 435 exemplaren te verkopen…