Daarom is het ook goed dat bijna alle chauffeurs met hun rijbewijs ook een 125cc, een scooter of een lichte motorfiets mogen besturen.

Febiac legt een bijzonder gedetailleerde studie voor van Transport & Mobility Leuven: gerealiseerd in 2011, maar nog altijd bijzonder actueel. Hieruit blijkt dat indien 10% van de automobilisten zou kiezen voor een gemotoriseerde tweewieler, de files zouden afnemen met 40%, en dat er een overeenkomstige daling zou zijn van de verloren uren.

Maar kunnen dit soort studies ons ook echt overtuigen van het feit dat gemotoriseerde tweewielers inderdaad onze mobiliteit zouden verbeteren? Want de beleidsmakers, die de mond vol hebben van fietsen en openbaar vervoer, lijken zich niks aan te trekken van een uitgebreid netwerk of een goed onderhoud van onze wegen.

Laten we onszelf troosten dat ze toch de toename van de files niet ontkennen. Dat is beter dan niks, natuurlijk. En het is sowieso beter dan wat in het motofobe Frankrijk gebeurt. Al zou het vanzelfsprekend nog idealer zijn om de automobilisten eraan te herinneren dat er nog zoiets bestaat op twee wielen en dat het goed is om af en toe eens een blik te werpen in de achteruitkijkspiegel en de zijspiegels. En dan hebben we het nog niet over het weer. Al kan u daar, met een miminum aan materiaal, een mouw aanpassen zoals u hier kunt zien. Zo blijft op twee wielen rijden in alle omstandigheden aangenaam.

En ondertussen blijven bedrijfswagens allerlei voordelen krijgen, vooral fiscale dan. Maar het is goed om als afsluiter nog eens aan te stippen dat de moto het op dat gebied eigenlijk nog beter doet: hij (en de scooter), met inbegrip van alle extra materiaal, zijn namelijk ook fiscaal aftrekbaar.

Hebt u zich eigenlijk vermaakt, vanmorgen, op de Brusselse ring?