In 1989 lanceerde het Japanse Toyota Lexus, dat de referenties van die tijd als BMW en Mercedes-Benz kon plagen. De LS 400, die in datzelfde jaar op de Detroit Auto Show werd voorgesteld, drukte al snel zijn stempel op de Amerikaanse markt. Het tijdschrift Car and Driver omschreef het model destijds als "beter dan de Mercedes 420 SEL en BMW 735i in prestaties en rijgedrag". Dankzij een stortvloed van lof legde het debuut van Lexus in de VS al snel een bom onder de Europese merken, waarbij Mercedes-Benz en BMW een dramatische daling van de verkoop te verwerken kregen.

Hyundai wil een deel van de koek

Een kwarteeuw later is de Koreaanse Hyundai-groep van plan hetzelfde te doen met zijn luxelabel Genesis. Het werd officieel aangekondigd als een zelfstandig merk in 2015 en startte in 2017 met de G90. Sindsdien is het gamma gestaag gegroeid, met opmerkelijk succes: in 2021 werden er zo'n 200.000 Genesis-modellen verkocht, een stijging met 58% ten opzichte van 2020. Dat jaar had het merk al een stijging van 55% ten opzichte van 2019 genoteerd. Kortom, een succesverhaal!

Het geheim? Alle luxesegmenten bedienen!

Één van de redenen voor het succes van Genesis is ongetwijfeld de strategie achter de ontwikkeling van elk nieuw voertuig. In minder dan tien jaar tijd heeft het merk niet minder dan zes modellen gelanceerd om alle segmenten van de premiummarkt te bedienen, waaronder de 100% elektrische GV60 SUV en de G80 berline.

Genesis heeft ook voor een gefaseerde aanpak gekozen, met eerst een aantal belangrijke markten, waaronder de VS en Zuid-Korea, voordat naar andere wordt overgegaan. Pas in 2021 kwam het dus tot een bemoedigende start in China, ondanks een ingewikkelde gezondheids- en economische context. In Europa besloot het merk, na een eerste mislukte poging, eindelijk om door te zetten door vorig jaar terug te keren met de G80 en GV80, daarna met de G70 en GV70, allen in combinatie met specifieke aanpassingen en een premium service. Op het ogenblik is het merk enkel verkrijgbaar in Duitsland, Zwitserland en Engeland, maar Hyundai heeft noch bevestigd noch ontkend dat het van plan is het daar bij te laten...

?