Volkswagen Group heeft de eerste steen gelegd van van zijn nieuwe batterijfabriek in het Duitse Salzgitter, en meteen ook een nieuw bedrijf opgericht om zijn batterij-activiteiten te groeperen: PowerCo. Salzgitter wordt in 2025 de eerste locatie voor eigen batterijcellen van de groep en moet jaarlijks voor zo’n 40 GWh aan batterijen produceren. Dat komt overeen met een capaciteit van een half miljoen voertuigen per jaar.

Batterij-offensief


Maar het blijft niet enkel bij de fabriek in Salzgitter. PowerCo zal tegen 2030 in het totaal € 20 miljard investeren in zes fabrieken voor een totale productiecapaciteit van 240 GWh aan batterijcellen in Europa, goed voor 20.000 jobs. Daar komen waarschijnlijk ook nog fabrieken bij in de Verenigde Staten. Dat zal nodig zijn, want Volkswagen-CFO Arno Antlitz uitte enkele dagen geleden nog zijn vrees voor een tekort aan batterijcapaciteit voor de snel elektrificerende autosector.

De batterijen van PowerCo moeten groen geproduceerd worden, met groene stroom en een recyclagedoelstelling van meer dan 90% van de gebruikte grondstoffen. De productie van de batterijcellen moet ook goedkoper worden, VW spreekt over een besparing tot 50%. PowerCo zal trouwens niet enkel batterijen voor auto’s bouwen, er worden bijvoorbeeld ook energieopslagsystemen voor het stroomnet gepland.