En dat is vier. Vandaag biedt Hyundai zijn compacte crossover Kona aan in vier varianten: als benzine, diesel, volledig elektrische versie, en nu ook als hybride. Een plug-inhybride variant krijgt de Kona vooralsnog niet, in tegenstelling tot zijn Koreaanse neef, de Kia Niro. Maar verder zijn er wel enkele parallellen te trekken met de crossover uit de Kia-stal. Zoals de aandrijflijn onder de motorkap.
Hoe werkt de aandrijflijn precies?
Die bestaat uit een gevestigde waarde bij Hyundai: de klassieke en atmosferische 1.6 GDi-verbrandingsmotor, die volgens de Atkinsoncyclus werkt. De benzinemotor is 105 pk en 147 Nm sterk en wordt gekoppeld aan een elektromotor van 32 kW (43,5 pk) en 170 Nm, gevoed door een lithium-ionbatterij met een capaciteit van 1,56 kWh. De batterij wordt herladen met de energie die gerecupereerd wordt wanneer je gas lost of afremt. Het totale vermogen van de aandrijflijn: 141 pk en 265 Nm. Dezelfde aandrijflijn als in de Hyundai Ioniq Hybrid en Kia Niro Hybrid dus.
En verder?
Verder koppelt Hyundai de combinatie benzine-/elektromotor aan een DCT-versnellingsbak met zes verzetten en dubbele koppeling. Geen continu variabele transmissie, maar dezelfde versnellingsbak die de Ioniq en Niro ook gebruiken. Dat levert vlotte schakelovergangen op en geen zeurderig effect, al mochten de reacties soms wat sneller zijn. Maar daarover meteen meer.
Hoeveel verbruikt de Hyundai Kona Hybrid?
Dat hangt op papier af van de velggrootte die je kiest. Hyundai biedt twee groottes aan: 16 duim en 18 duim. Voor de kleinste spreken de Koreanen over een gemiddeld verbruik van 3,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 90 g/km volgens de gecorreleerde NEDC-cyclus. Ga je voor de grootste velgmaat, dan bedragen de cijfers 4,3 l/100 km en 99 g/km.
Wij reden bij onze eerste kennismaking van het centrum van Amsterdam naar het Nederlandse platteland, over een traject dat het merendeel snelweg bevatte. Niet de favoriete biotoop van dit soort niet-oplaadbare hybrides, maar toch kwamen we bij zowat 5,5 l/100 km uit. Geen slechte prestatie, zeker als je weet dat de auto altijd zelf kiest of hij elektrisch of op benzine rijdt. Een volledig elektrische rijmodus is er immers niet.
Hoe rijdt de Kona Hybrid verder?
De overgang tussen benzine en elektrisch verloopt geruisloos, dus na een tijdje heb je zelf niet meer in de gaten op welke manier je je nu precies voortbeweegt. Meestal, bij een fluwelen rechtervoet, gebeurt dat elektrisch, maar bij hogere snelheden of wanneer je meer gas geeft neemt de benzinemotor de bovenhand.
De aandrijflijn is dus stil en gedempt, maar loopt eigenlijk niet over van vermogen. Dat merk je niet alleen in de acceleratiecijfers (0-100 km/u duurt minstens 11,2 seconden en de topsnelheid ligt op 160 km/u) maar ook in de praktijk. In de stad laveert de Kona Hybrid vlot mee met het verkeer, op de snelweg moet je steviger omspringen met het gaspedaal, en dan wil de aandrijflijn wel eens protesteren. Eens op dreef valt alles weer beter in de plooi.
Wat moet ik verder nog weten?
Dat er amper een visueel verschil is met de andere Kona-modellen met verbrandingsmotor, op enkele nieuwe koetswerkkleuren en kleuraccenten voor het interieur na. Het instrumentenpaneel krijgt een display voor hybride-informatie, en er is ook een nieuw infotainmentsysteem met realtime-informatie over parkeerplaatsen, laadpunten, brandstofprijzen enzovoort. Bluelink is de naam van de smartphone-app waarmee je je Kona Hybrid kunt bedienen.
Verder is de Kona Hybrid een gewone Kona, met alle voor- en nadelen die daarbij horen: de Kona is nog steeds een compacte crossover, met ruim plaats vooraan en iets minder plaats achteraan. De kofferruimte blijft ondanks de integratie van een elektromotor en een batterij even groot: 361 liter met de achterbank rechtop, 1.143 liter met de achterbank neer. Weet wel dat de concurrentie op dat vlak meestal beter doet.
Hoeveel kost hij?
De Hyundai Kona Hybrid krijgt bij ons een prijskaartje mee van € 27.519. Daarmee zit je in de uitvoering ‘Twist’, die standaard al degelijk is uitgerust met een licht- en regensensor, automatische airco, cruise control, parkeersensoren achteraan, digitale radio, rijstrookhulp, vermoeidheidsherkenning enzovoort. De uitvoering ‘Sky’ kost € 33.449, en voegt navigatie toe, grotere velgen ,led-koplampen, elektrische zetels, automatische airco,… kortom: een hypervolledige uitrusting. De optielijst is in beide gevallen beperkt. De Kona Hybrid is daardoor nipt duurder dan de Kia Niro Hybrid (€ 27.340) en zo’n € 1.770 duurder dan de Hyundai Ioniq Hybrid (€ 25.749).
Besluit?
Hyundai heeft nu zowat alles in de aanbieding voor zijn Kona: benzine, diesel, volledig elektrisch en hybride. De Koreaan wapent zich dus tegen de toekomst, en doet dat met een Hybrid die een laag reëel verbruik in de schaal werpt, naast een volledige uitrusting. Zuivere prestaties zijn niet zijn sterkste kant, maar daar ligt deze Kona Hybrid allerminst van wakker.