Jeep is op korte tijd dus een belangrijk onderdeel geworden van de strategie van het Italiaans-Amerikaanse FCA. Dat bevestigde grote baas Sergio Marchionne begin juni in zijn strategie voor de volgende vier jaar. Sinds 2010 nam de jaarlijkse verkoop van het merk op de EMEA-markt toe van 25.000 naar 131.000 exemplaren. Het helpt dat het Jeep-gamma zo divers mogelijk is, om zoveel mogelijk segmenten van de explosieve SUV-markt te bestrijken. De SUV-markt zelf steeg in dezelfde periode van 2,5 miljoen naar 6,1 miljoen verkochte stuks.

Jeep wil op dat elan verdergaan en zijn aanbod uitbreiden van vijf naar acht modellen tegen 2022. Die zijn ofwel gloednieuw of worden vernieuwd, en laten steeds vaker de diesel achterwege (in de EMEA-zone tegen 2022) ten voordele van benzine, hybride en elektrische aandrijvingen.

De Renegade staat op het platform van de Fiat 500X, en is een belangrijk onderdeel in dat verhaal. Hij debuteerde in 2014, werd al in 800.000 exemplaren wereldwijd verkocht en werd voor het eerst onder handen genomen in 2017. Die ingreep had vooral betrekking op connectiviteit, met de intrede van Apple CarPlay en Android Auto. Voor jaargang 2019 volgen er grondigere veranderingen, met onder meer nieuwe motoren.

Stijlklemtoon

Het design wordt uiteraard niet vergeten, met nieuwe led-koplampen en achterlichten met X-motief van de Wrangler, nieuwe 16- tot 19-duimsvelgen en hertekende bumpers. De Renegade behoudt wel zijn eigen stijl, met compacte buitenafmetingen maar ruim plaatsaanbod, en ook – afhankelijk van model en uitrusting – bruikbare terreincapaciteiten. De veiligheid wordt niet vergeten, met rijstrookassistentie, een intelligente snelheidsbeperking met verkeersbordherkenning, parkeerhulp, een aanrijdingswaarschuwing met actieve noodremhulp, adaptieve snelheidsregelaar, dodehoekwaarschuwing en herkenning voor kruisend verkeer achter de auto.

Drie cilinders, een liter

De opvallendste wijziging is een nieuwe motorfamilie op basis van een modulaire structuur, in twee configuraties: een 1.0 driecilinder van 120 pk en 190 Nm met manuele zesversnellingsbak, en twee versies van de 1.3 viercilinder: 150 pk met versnellingsbak met dubbele koppeling, en 180 pk met negentrapsautomaat en koppelomvormer. Beide motoren produceren 270 Nm. De driecilinder is alleen verkrijgbaar met voorwielaandrijving, net als de viercilinder met 150 pk. Alleen de 180 pk-versie krijgt vierwielaandrijving.

De aluminium motoren delen dus heel wat onderdelen met elkaar en doen beroep op directe benzine-injectie met drukvoeding en derde generatie MultiAir met variabele kleptiming. Volgens Jeep zouden de motoren 20 procent zuiniger zijn. Het gewicht blijft beperkt tot 93 kilogram voor de driecilinder. Met partikelfilter beantwoorden de nieuwe motoren aan de strenge Euro 6d-normen. Qua diesels zijn er twee viercilinders: de 1.6 MultiJet van 120 pk met voorwielaandrijving, manuele versnellingsbak of bak met dubbele koppeling, en de 2.0 MultiJet met vierwielaandrijving, 140 pk (zesbak of negentrapsautomaat) of 170 pk (alleen automaat).

Preproductie

De 1.3 viercilinder van 150 pk die we eerst testen, is een van de motoren die de komende maanden onder de kap komen bij andere FCA-producten. Onze testauto’s waren preproductiemodellen: de productiemodellen worden pas tegen september verwacht. De Renegade behoudt zijn herkenbare stijl, en de discrete visuele wijzigingen in radiatorrooster, lichten en bumpers beklemtonen dat alleen maar, onder meer dankzij de aantrekkelijke koetswerkkleuren van deze Italo-Amerikaan. Al blijft het interieur daarmee vergeleken wat braver.

Met 19-duimsvelgen blijft het weggedrag precies, en wordt het comfort niet teveel verstoord. Goed nieuws, al zijn rolgeluiden wel duidelijker aanwezig. De nieuwe motor is aangenaam en gewillig, en al in lage toeren bij de les, waardoor het turbo-effect uitgevlakt wordt. De versnellingsbak met dubbele koppeling is niet de meest responsieve, maar dat maakt op dit soort auto minder uit. Jammer wel dat er geen schakelpeddels zijn om manueel een versnelling hoger of lager te schakelen.

Revelatie

De 1.0 is een aangename ontdekking. De kleine Renegade is nauwelijks minder krachtig en compenseert met zijn lagere gewicht op de vooras, dat hem een levendig en plezierig weggedrag oplevert. De typische driecilinderklank is goed gedempt, discreter dan bij andere constructeurs, de prestaties zijn zeker voldoende. Wie voor benzine kiest, maakt met de driecilinder zeker een goede keuze.

De dieselversie die we probeerden was de topversie Trailhawk met 2.0 van 190 pk. Dat gebeurde op de off-roadpiste van het FCA-testcentrum in Balocco, waar de Renegade zich als een echte Jeep kon bewijzen. Met rijmodi als Auto, Snow, Sand, Mud en Rock, 4WD Lock, 4WD Low en Hill Descent Control staat hij zijn mannetje op ruwer terrain. Dat is het DNA van Jeep aan het werk, en daar maakt de Renegade het verschil. Een echte Jeep dus, en dat is wellicht voor een groot deel de verklaring van zijn succes.