De eerste Lexus RX kwam in 1997 op de markt en positioneerde zich van meet af aan als een SLV oftewel Sports Luxury Vehicle. Nummer twee deed daar in 2003 een schepje bovenop door als eerste crossover een zelfopladende hybride te gebruiken. Sindsdien zijn er al 1,6 miljoen RX’en van de band gerold, voornamelijk voor de Amerikaanse markt waar de ruime vijfzitter (die ook met zeven stoelen te hebben is) erg in trek blijkt. Bij ons levert Lexus de RX altijd met een benzinehybride af, maar wel in twee smaken: als comfortabele Luxury of gefocustere F-Sport. Beide versies hebben net een verjongingskuur ondergaan, ook al zie je dat de ‘nieuwe’ RX 450h niet meteen aan.
Is dit een klassiek gevalletje van ‘het zit vanbinnen’?
Maak daar ‘onderhuids’ van en je slaat de nagel op de kop. Op de nieuwe bumpers en lichtblokken na vallen er immers weinig stijlverschillen op te tekenen. Kijk evenwel wat dieper en je vindt snel sporen van een gedegen update. Zo is het koetswerk op tal van punten versterkt om stijver voor de dag te komen, terwijl de rijhulpsystemen eveneens op de laatste stand van zaken zijn gebracht. Denk daarbij aan voetganger- en fietsdetectie die ook ’s nachts werkt, alsook een actieve rijstrookassistent en slimme koplampen die andere weggebruikers zelfs ’s nachts niet verblinden met grootlicht.
En hoe zit het dan letterlijk vanbinnen, in het interieur?
Nog altijd even comfortabel als weleer. En ruim natuurlijk ook, gezien de RX bijna vijf meter lang is en ongeveer 2.200 kilo op de weegschaal zet. Aan de inrichting werd dan ook niet geraakt, wel aan het infotainmentsysteem dat voortaan een aanraakscherm krijgt naast het gekende Lexus-trackpad. Integratie met de smartphone kan nu zowel voor Apple als voor Android, waardoor het systeem de spraakcommando’s van Siri en Google’s Assistant overneemt. Verder is het business (class) as usual in de cabine van de RX, die een knap design met duidelijke bedieningselementen combineert. De hogere versies hebben overigens recht op met leder overtrokken panelen die het interieur extra cachet geven.
Vallen er ook mechanische wijzigingen op te tekenen bij deze update?
Naast de verstevigingen aan de carrosserie springen vooral de nieuwe dempers in het oog (die kleine oneffenheden beter filteren) en de bochtenassistent (die slippartijen in de kiem moet smoren). Geen wereldschokkend nieuws dus, maar verfijningen die het rijcomfort van de RX nog verder verhogen. Belangrijker is de hybridesetup van de vierde generatie, die een 3,5 liter grote V6-benzine aan wel drie kleine elektromotoren koppelt om zo zuinig mogelijk onderweg te zijn. Met de nadruk op ‘zo zuinig mogelijk’, vermits het gewicht fors blijft en de 3,5 liter grote V6 aan het systeemvermogen van 313 pk bijdraagt. Eigenschappen die fluks een praktijkverbruik van 10 l/100 km en meer op de boordcomputer toveren. Kijk evenwel naar de cijfers van de eerste generatie uit 1997 en je merkt dat het verbruik met 50% is gedaald, voor een wagen die stukken luxueuzer én ruimer is dan het origineel.
Krijg je voor die gezonde dorst ook wat rijplezier in de plaats?
Dat ligt eraan hoe je rijplezier definieert. De Luxury-versie schotet vooral een gezapig rijgedrag voor, om de bestuurder niet teveel bij de actie betrekken. Criticasters zouden die versie allicht een bompa-auto noemen, maar dan in de goede zin van het woord. Een rustige cruiser dus, die rijden zo licht en zo makkelijk mogelijk maakt – helemaal op maat van de Amerikanen. Voor de Europeanen staat er een F Sport-versie paraat, die inniger aandoet en de bestuurder meer controle over de vooruitgang geeft. Het comfort lijdt trouwens niet noemenswaardig onder de directere afstelling, terwijl de besturing en de respons een stuk logischer én pittiger zijn. Nadeel is dat de leukere variant (hou je vast) 16.000 meer kost dan de basisversie van, maar er ook een stuk spannender uitziet en veel beter uitgerust is.
Conclusie?
Verkooprecords gaat Lexus met de facelift van de vierde generatie RX niet breken, al heeft dat meer met de Europese markt te maken dan met het product an sich. Dat ziet er immers gewaagd uit, is prima in mekaar gevezen en getuigt van een gedegen ontwikkeling – zowel wat het comfort als de rij-eigenschappen (van de F-Sport) betreft. Anderzijds kan je niet ontkennen dat de RX al een maatje te groot is voor het kleine Europa, terwijl er in Amerika nog twee forsere modellen bovenuit torenen in de brochure. Een plug-in versie van de RX zou voor onze contreien dan ook een makkelijkere oplossing zijn, maar daar is Toyota-Lexus zoals bekend geen voorstander van. En dat maakt van de RX 450h wederom een buitenbeentje in België, maar gelukkig wel een genietbaar.