De vorige generatie van Mercedes’ kleinste had maar één doel voor ogen: de onhandige A-Klasse van de jaren 90 zo snel mogelijk doen vergeten. Daarom kozen de ingenieurs voor een lagere opbouw en een sportievere inborst, die terloops een jonger publiek aanspraken. De derde generatie bouwt verder op de kernwaarden van nummer twee, maar voegt daar klassiekere Mercedes-elementen aan toe. Een hoge graad van comfort bijvoorbeeld, maar ook een reeks features die je eerder in een S-Klasse verwacht.
Dubbele display
Beginnen we even met de buitenkant, die de nieuwe designtaal van de recent gelanceerde CLS verder cultiveert. Afhankelijk van de gekozen uitvoering (Style, Progression of AMG-Line) worden de schorten breder en de velgen groter (tot wel 19 duim), terwijl de sportieve Edition 1 daar nog een likje matgrijze verf aan toevoegt. Binnenin is het toverwoord eerder avant-garde dan sport, met een modern dashboard dat de lat erg hoog legt voor de nakende BMW 1 Reeks.
In het oog springt vooral de dubbele display, die in drie groottes te hebben is. In het beste (en bijgevolg ook duurste) geval meten de schermen 10,25 duim elk, om samen een platte widescreen te vormen die op tal van manieren te bedienen valt. Naast de duimpads op het stuur is er ook een touchpad op de middentunnel of tokkel je gewoon op het aanraakscherm rechts. Bovendien is de inhoud van elke display personaliseerbaar, waardoor de visuele combinaties zowat eindeloos zijn.
Mercedes-Benz User eXperience
Belangrijker is evenwel de technologie die erachter zit, te weten MBUX oftewel de nieuwe Mercedes-Benz User eXperience. Die interface wordt vanaf nu gaandeweg uitgerold op alle nieuwe Mercedessen en maakt voor het navigatiegedeelte zelfs gebruik van augmented reality. Met die optie zie je niet alleen de kaart en de richting die je uit moet rijden, maar ter afwisseling ook een livebeeld uit een camera waarop huisnummers en straatnamen digitaal worden aangeduid.
Nog straffer wordt het wanneer je de magische woorden “Hey Mercedes” uitspreekt om het AI-brein van de nieuwe A-Klasse te activeren. Op de lancering in het zonnige Kroatië bleken vooral de volgende twee commando’s populair, die de kunde van het systeem perfect illustreren: “Wat voor weer in het in Brussel?” en “Open de zonnewering van het panoramadak”. Op zoek naar de beste pizzeria van de streek? Hey Mercedes!
Drie lanceringsmotoren
Stuttgart introduceert de nieuwe A-Klasse vanaf het voorjaar met drie motoren: de A 180d, A 200 en A 250. Die laatste zal door zijn 224 paarden niet meteen courant zijn in België, maar toont wel dat er AMG-potentieel in de nieuwe telg zit. Verwacht op dat vlak trouwens niet één maar drie hete versies, gaande van een A35 over de gekende A45 tot aan een S-versie met meer dan 420 pk toe.
De zinnigste benzine is met zekerheid de A200 met cilinderuitschakeling, die ondanks zijn typebenaming maar een 1,3 liter grote turbobenzine onder de kap heeft. Bij Mercedes spreken ze – foutief - van een 1.4, enkel en alleen om het verschil met Renault-Nissan te maken die de motor mee ontwikkeld hebben. Op 95-octaanbenzine is de viercilinder goed voor 163 pk en 250 Nm koppel vanaf 1.620 toeren, wat meer dan genoeg is om de 100 km/u in 8,2 seconden te kraken. Hang er een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling aan (2.272 euro extra) en je klaart de klus nog iets sneller, hoewel het bijhorende schakelprogramma wat ons betreft nog ruimte voor verbetering laat.
Mini C-Klasse
Vind je een gemiddeld testverbruik van 8 l/100 km benzine teveel, dan kan je altijd terugvallen op de A 180 diesel die makkelijk met een kleine 6 l/100 km toekomt. De automaat werkt ook beter met de zelfontbrander, waardoor de eerder matige stoeterij van 108 paarden nooit een probleem vormt. Op termijn komt er trouwens nog een A160 benzine met 107 pk bij, die de instapprijs naar 24.805 euro moet verlagen.
Tot het zover is, betaal je minimaal 29.282 euro voor een manuele A200. De A 180d en de A250 zijn voorlopig alleen met automaat te hebben. Maar ongeacht voor welke aandrijflijn je opteert, de nieuwe A-Klasse biedt voortaan een verfijning die je eerder met een C-Klasse associeert. Rol- en windgeluiden zijn erg goed onderdrukt, terwijl de verschillende ophangingsopties (al dan niet in combinatie met adaptieve dempers) stuk voor stuk prima filteren wat er onder de aerodymanische wielen passeert.
Groeistuit
Streep onder de rekening: de kleine A-Klasse is een grote geworden. Niet alleen in letterlijke zin, want zowel op de achterbank als in de koffer is er ruimte bijgekomen, maar ook qua inhoud. Nooit eerder had het instapmodel zoveel nieuwe gadgets aan boord, terwijl de rijhulpsystemen regelrecht uit de S-Klasse komen om de kleinste aller sterren op de snelweg semi-autonoom te laten rijden.
Neem je het heft liever zelf in handen, dan ontdek je vooral een wagen die goed op de weg ligt en ondanks zijn comforteisen toch dynamisch de bocht om kan. Sportieve chauffeurs zullen het stuur misschien wat oncommunicatief vinden, maar voor het merendeel van de kopers zal het vooral een kwalitatieve houvast zijn in het hectische verkeer van anno nu.