De klassieke grote berline staat onder stevige druk. Worden modellen als de Ford Mondeo, Renault Talisman en Opel Insignia niet aan de kant geduwd door SUV’s, dan voelen ze wel de hete adem van het premiumsegment in hun nek. Alleen de Volkswagen Passat en Skoda Superb lijken nog vlot stand te houden.
Volgens Peugeot was er dus geen sprake van om de 508 opnieuw op te volgen met een klassieke berline. Liever nog keken de Fransen naar modellen die het wel goed doen: de Volkswagen Arteon, de BMW 4-Reeks Gran Coupé en de Audi A5 Sportback. Die twee laatste zijn geen toeval: Peugeot heeft premiumambities en wil met deze nieuwe 508 de nummer één van de massaconstructeurs worden in het premiumsegment.
Deze 508 ziet er alleszins helemaal anders uit dan zijn voorganger?
Absoluut, en dat is dus een bewuste keuze. Geen grote, zware vierdeurs meer, maar een slanke, afgetrainde vijfdeurscoupé. Dat betekent niet alleen dat de nieuwe 508 tot 70 kilogram minder weegt dan zijn voorganger, maar ook dat de afmetingen wijzigen: met 4,75 meter is hij iets minder lang dan de vorige 508, terwijl dankzij frameloze ruiten vooraan en achteraan de hoogte ook afneemt, tot 1,40 meter.
Wat doet dat met de binnenruimte?
Die blijft al bij al op niveau. Vooraan zit je laag en comfortabel, en kijk je uit op – hoe kan het ook anders – Peugeots i-Cockpit, de combinatie tussen klein stuur en hoog geplaatste tellerpartij. Dashboard en middentunnel zijn strak getekend en minimalistisch, met een centraal infotainmentscherm dat optioneel 10 duim groot is en standaard 8 duim. Switchen tussen de belangrijkste functies doe je net zoals in de 3008 met tuimelschakelaars onder het scherm. De passagiers achteraan beschikken over voldoende beenruimte, maar door de aflopende daklijn van de coupévorm zullen grotere passagiers het lastiger hebben met de hoofdruimte achteraan.
Gaat de kofferruimte erop vooruit?
Die is 487 liter groot, maar omdat de kofferklep nu als vijfde deur dient en ruim opengaat, is de toegang wel makkelijker geworden. Ze gaat uiteraard ook elektrisch open, en de achterbank kan natuurlijk plat. Dat levert net geen vlakke laadvloer op, maar wel 1.537 liter aan laadruimte. Daarmee blijft hij in het kielzog van de Volkswagen Arteon.
Welke motoren zitten er onder de kap?
Twee benzine- en drie dieselmotoren. Omdat Peugeot met de nieuwe 508 vooral op zakelijke en leasingrijders mikt, verwachten de Fransen vooral dieselmotoren te verkopen. Maar er komt ook een plug-inhybride aan, en die zal dan een deel van de zakelijke klanten kunnen overtuigen. Het dieselaanbod bestaat voorlopig dus uit de 1.5 BlueHDi van 130 pk, die met manuele zesbak en achttrapsautomaat te krijgen is, en de 2.0 BlueHDi van 160 en 180 pk. Beide kan je alleen krijgen met de automaat. Het benzineaanbod is beperkt tot de 1.6 PureTech van 180 en 225 pk, allebei met achttrapsautomaat.
Hoe rijdt de nieuwe 508?
In de benzinetopper met 225 pk die we eerst probeerden, bijzonder aangenaam. Met 300 Nm aan koppel brandt de PureTech de 508 aardig vooruit: in 7,3 seconden naar 100 km/u en door tot een topsnelheid van 250 km/u. Toerenhonger heeft hij dan weer niet: dan zet hij een rauwere stem op die weinig inspireert. De rode zone opzoeken doet de dieseltopper die we daarna reden, de BlueHDi met 180 pk, natuurlijk ook niet. Maar diens royalere koppel (400 Nm) wordt vroeger vrijgegeven, waardoor je hem automatisch meer op koppel gaat rijden. Dan valt de combinatie met de automaat nog beter in de smaak, en vind je in deze 508 een geschikte metgezel voor alle verkeerssituaties.
Is hij eerder dynamisch of comfortabel?
Hij snoept wat van beide walletjes. De benzineversies voorziet Peugeot standaard van adaptieve dempers (die voor de diesels in de optielijst staan), en daarmee weet de 508 moeiteloos om te gaan met oneffenheden en schokken. Zonder daarmee flauw te gaan sturen: door het kleine stuurtje krijgen de snedige voorwielen nog meer klemtoon. Het EMP2-platform (uit de 308, 3008 en nog meer recente PSA-producten) en een doordachte ophanging laten de nood aan vierwielsturing volledig achterwege.
Hoe zit het met de veiligheid?
Het aanbod kan tippen aan het premiumniveau: in het aanbod zit onder meer een nachtzichtassistent, parkeerhulp met 360-gradencamera, een adaptieve snelheidsregelaar met verkeersbordherkenning en rijstrookassistentie, enzovoort. Ook de connectiviteit volgt de norm in dit segment, met Android Auto en Apple CarPlay en een inductielader voor je smartphone.
Hoeveel kost de nieuwe Peugeot 508?
Modellen die het hogerop in het segment gaan zoeken, kosten meestal meer dan hun voorganger. Dat is bij de 508 helaas niet anders. De instapversie is de 1.5 BlueHDi 130 met manuele zesbak: in de basisuitvoering Active kost hij € 31.050. De benzineversie in die basisuitvoering, de 1.6 PureTech 180 met automaat, kost € 35.050. Standaard krijg je wel al onder meer het digitale instrumentenpaneel, automatische klimaatregeling, een snelheidsregelaar en parkeersensoren.
De prijzigste 508 is de GT: de 225 pk sterke benzineversie kost dan € 45.350, voor de 180 pk sterke dieseltopper betaal je € 45.950. Dan speel je met premiumbudgetten, maar je krijgt dan wel standaard adaptieve dempers (op beide motoren), digitale radio, zetelverwarming, led-koplampen, navigatie met smartphone-integratie, en een interieur in alcantara of leder.
Besluit?
Peugeot neemt met zijn nieuwe 508 de vlucht vooruit in een segment dat onder SUV-druk staat. Het resultaat is een aantrekkelijk gelijnd product, dat rijdt zoals we dat intussen van de Fransen gewoon zijn. Zijn premiumambities steekt deze 508 alleszins niet onder stoelen op banken, en dat zie je ook aan zijn prijs. Tel dat op bij een motoraanbod dat vooral op de leasingmarkt mikt, waardoor het als particuliere koper iets moeilijker wordt om voor de Franse charmes van deze 508 te vallen.