201812101441252018seattarraco01.jpg

Zowat vijf jaar geleden was Seat cru gezegd op sterven na dood. De grote kentering werd ingezet met de Leon, die binnenkort weer aan aflossing toe is, waarna de Spanjaarden op de kar van de SUV’s sprongen met de Ateca en Arona. Een strategische beslissing: vandaag maakt Seat niet alleen winst, maar maakt het met zijn SUV-gamma de keuze uitgebreider voor wie een SUV met Volkswagen-basis wil.

201812101441142018seattarraco03.jpg

Waar past deze Tarraco precies in de Volkswagen-groep?

De Seat Tarraco is het Spaanse equivalent van de Skoda Kodiaq en Volkswagen Tiguan Allspace. Een grote SUV bovenaan het gamma (al is er bij Volkswagen natuurlijk de Touareg, maar die mikt eerder op het premiumsegment) die met vijf of zeven zitplaatsen ruimte biedt aan het hele gezin en hun bagage. De technische basis van de Tarraco is dezelfde als die van de Kodiaq en Tiguan Allspace, namelijk Volkswagens MQB-platform.

Dat betekent dat kiezen voor de Seat, Skoda of Volkswagen vooral een kwestie is van merkvoorkeur, budget en design. Over dat laatste zegt Seat trouwens graag dat de Tarraco de nieuwe Spaanse designtaal inluidt, met een Supermanvormig radiatorrooster, een lichtjes aangepaste lichtsignatuur en een druk uitgewerkte voorbumper, terwijl een lichtstrook de led-achterlichten met elkaar verbindt. Maar vooral in profiel kan de Tarraco de familiebanden met de Volkswagen-groep niet verbergen, en daar had gerust meer in kunnen zitten.

201812101441152018seattarraco05.jpg
201812101441162018seattarraco06.jpg

Is deze Tarraco ook een zevenzitter?

Zo kun je hem inderdaad bestellen, maar standaard komt hij met vijf zitplaatsen. Die twee extra zitjes in de koffer zijn weliswaar alleen bedoeld voor kinderen of voor korte afstanden, want de beenruimte is beperkt en de instap knap lastig. Dat neemt niet weg dat de Spanjaard royaal plaats biedt aan de voorste passagiers en die op de tweede rij.

201812101441252018seattarraco08.jpg
201812101441262018seattarraco09.jpg

Met een lengte van 4,74 meter is de Tarraco trouwens nipt langer dan de Kodiaq, en dat vertaalt zich in de kofferruimte: 760 liter in vijfzitsconfiguratie, tegenover 720 liter voor de Tsjech. Alleen de Tiguan Allspace doet nog beter: de Duitser pakt uit met 780 liter. Geen klachten dus qua kofferruimte in deze Seat Tarraco.

201812101441282018seattarraco10.jpg

Hoe ziet het interieur eruit?

Dat bestaat uit een mix van beproefde elementen uit de Volkswagen-groep (waaronder de middentunnel) en zaken die sinds kort of voor het eerst bij Seat verkrijgbaar zijn. Zo staat het 8 duim grote infotainmentsysteem voor het eerst als een tablet op het dashboard in plaats van er te zijn ingewerkt. Het instrumentenpaneel is net als bij de Arona en Ibiza digitaal, en dan 10,25 duim groot. De materialen kunnen een harde plastic hier en daar niet verbergen, maar zijn wel goed gekozen en de assemblagekwaliteit zit intrinsiek goed.

201812101441242018seattarraco07.jpg

Waaruit bestaat het motoraanbod?

Seat voorziet twee benzine- en twee dieselmotoren die je wellicht vertrouwd in de oren zullen klinken. Het benzineaanbod bestaat uit de 1.5 TSI van 150 pk en de 2.0 TSI van 190 pk. De eerste is gekoppeld aan een manuele zesbak en drijft de voorwielen aan, de tweede krijgt de bekende DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en 4Drive-vierwielaandrijving.

Dieselen kan nog steeds met de 2.0 TDI van 150 pk en 190 pk. De 150 pk-versie heeft ofwel een manuele zesbak en voorwielaandrijving, of ook hier de DSG-bak en 4Drive. De versie van 190 pk krijgt de DSG standaard, net als vierwielaandrijving. Seat bevestigt daarnaast nog de komst van een plug-inhybride tegen eind 2020, en sluit een versie op CNG niet uit.

201812101441142018seattarraco04.jpg

Hoe rijdt de Seat Tarraco?

Tijdens onze eerste kennismaking konden we rijden met de basisbenzine en de topdiesel. De 1.5 TSI van 150 pk is in de meeste producten van de Volkswagen-groep een uiterst geschikte motor, en dat is in de Tarraco niet anders. Hij is relatief goed gedempt en prima voor dagelijkse verplaatsingen. Alleen is hij niet echt snel: 0-100 km/u duurt 9,7 seconden, en op ons licht heuvelachtige testparcours moesten we het koppel (250 Nm) hogerop zoeken. Ook de manuele versnellingsbak liet met een hakerige bediening wat te wensen over.

De 2.0 TDI van 190 pk lijkt met zijn 8 seconden op de oefening naar 100 km/u op papier beter, maar leek in de praktijk wat onder hetzelfde probleem te lijden. Zijn hogere gewicht wordt gecompenseerd door hoger koppel (400 Nm), maar de reactietijden van de DSG-bak stelden teleur. De dieselmotor klinkt meer door in het interieur, maar ook hier blijft alles aanvaardbaar.

Dynamisch is het verschil met de wat loggere Skoda Kodiaq merkbaar. Seat heeft natuurlijk een sportieve reputatie hoog te houden, en daar zijn ze met de Tarraco in geslaagd. Voor zover je bij een zevenzits-SUV van sportiviteit kunt spreken natuurlijk. Maar het compromis tussen koetswerkcontrole en rijdynamiek enerzijds en rijcomfort anderzijds krijgt Seat aardig voor elkaar. Adaptieve dempers zijn optioneel, maar leken ons op het eerste gezicht geen echte meerwaarde te bieden.

201812101441132018seattarraco02.jpg

Wat moet ik verder nog weten?

Dat de veiligheidsuitrusting uitgebreid is: een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp en rijstrookhulp zijn standaard, een adaptieve snelheidsregelaar komt af fabriek in de hogere uitvoeringen. Optioneel is er nog een dodehoekwaarschuwing en waarschuwing voor kruisend verkeer, verkeersbordherkenning en filehulp. Uitgebreide parkeerhulp en 360-gradencamera’s staan ook op de optielijst. Ten slotte is het nog handig om weten dat de connectiviteit standaard uitgebreid is, met smartphone-integratie via Apple CarPlay en Android Auto, stembediening en inductieladen voor je smartphone.

Hoeveel kost de Seat Tarraco?

Het prijskaartje van dat alles begint bij € 33.670. Een stevige instapprijs voor de 1.5 TSI van 150 pk, maar Seat verdedigt die door de Tarraco niet aan te bieden in de ‘Reference’-basisuitvoering. Je krijgt dus een uitgebreidere uitrusting, maar zit daarmee jammer genoeg al bijna € 4.000 boven de basisprijs van een Skoda Kodiaq met dezelfde motor. Bestellen kan vanaf nu, in januari is de Seat Tarraco te zien op het Autosalon.

201812101441262018seattarraco11.jpg
201812101441272018seattarraco12.jpg

Besluit?

Seat vervolledigt zijn recente SUV-gamma met een logische aanvulling. De Seat Tarraco is een SUV geworden met ruimte en moduleerbaarheid als voornaamste verkoopargument. Hij onderscheidt zich vooral van zijn Tsjechische en Duitse neven door een dynamischere rijstijl, maar moet het zonder echte instapversie stellen.

201812101441282018seattarraco13.jpg