Skoda heeft lange tijd achterop gehinkt vergeleken met andere merken in de groep zoals Volkswagen en Audi. Vandaag zijn de zaken anders. De grote technologische vernieuwingen gaan vaak eerst nog naar die twee andere merken, maar Skoda springt tegenwoordig snel mee op de kar. Deze nieuwe Kamiq is daarop geen uitzondering.
De Kamiq wordt een stads-SUV genoemd, maar valt relatief groot uit: met 4,24 meter leunt hij eerder aan bij de Volkswagen T-Roc dan bij de T-Cross. Toch deelt hij zijn MQB A0-platform met de T-Cross, Seat Arona, VW Polo, Skoda Scala en Seat Ibiza. De ruime afmetingen komen de passagiers ten goede, die beschikken over genoeg ruimte en een gemiddeld grote koffer van 400 liter. Alleen een Dacia Duster en Honda HR-V doen merkelijk beter.
Esthetische revoluties predikt deze Kamiq niet: hij volgt mooi de lijn van de Kodiaq en Karoq, maar valt wel op met zijn dubbele rij led-koplampen en reflectoren achteraan die afgesplitst zijn van de achterlichten. Ook hij spelt zijn S-K-O-D-A voortaan volledig uit op de achterklep.
Hoge Scala
In het interieur zien we het dashboard van de Scala. Geen slechte zaak, want dat doet een frisse en moderne wind waaien die we bij de grotere Skoda’s niet terugvinden, al voegt het amper extra elementen toe. Kies je voor de juiste opties, dan is er een Virtual Cockpit, net als een touchscreen van 9,2 duim. Nog binnenin zitten de passagiers 4 centimeter hoger dan in de Scala. Logisch, want de bodemvrijheid neemt in dezelfde verhouding toe. De plaats achteraan is dus niet beperkt voor de passagiers, die optioneel volop kunnen profiteren van een panoramadak.
Praktisch blaast deze Kamiq wat warm en koud. Opbergvakken vind je zowat overal terug, maar een verschuifbare achterbank dan weer niet. Jammer, want zulke extra’s zijn wel praktisch in gebruik. Een achterbank die in 60/40-verhouding neerklapbaar is en een optioneel neerklapbare passagierszetel vooraan, daar moet je het mee doen.
Up-to-date
Op vlak van technologie hoeft de Kamiq dus niet onder te doen. Er is rijstrookhulp, een noodremhulp, dodehoekwaarschuwing, parkeerhulp, een adaptieve snelheidsregelaar, vermoeidheidsherkenning, een inductielader voor smartphones, USB-C-poorten, een geïntegreerde simkaart, stembediening, wifi, Bluetooth, Apple CarPlay, Android Auto, MirrorLink,… Genoeg om iedereen tevreden te stellen, standaard of optioneel.
Dan zijn er nog de “Simply Clever”-gadgets, waarvan we ons afvragen waarom er niet meer constructeurs aan denken. Zo is er een paraplu geïntegreerd in de deuren, zijn er uitklapbare rubbers die de deuren beschermen (al heeft Ford die ook), zit er een led-zaklamp in de koffer, een trechter aan het vulreservoir voor de ruitenvloeistof, en een ijskrabber in de brandstofklep. Nog? Een vuilbakje in de opbergvakken van de portieren bijvoorbeeld. En dan vergeten we nog details die het dagelijkse leven praktischer maken.
De Kamiq onderscheidt zich qua chassis van de Scala door zijn hogere bodemvrijheid, grotere velgen (minstens 16 duim), en specifieke schokdempers. De achteras is steviger, de wieltreinen krijgen specifieke afstellingen en enkele aanpassingen om de grotere dempers en veren te huizen.
Onder de motorkap zien we de vertrouwde Skoda-benzinemotoren, -diesels en -CNG-motoren. Nieuw is de 1.0 G-TEC op CNG, die 90 pk sterk is. Hij laat wel nog even op zich wachten, net als de 1.5 TSI, een viercilinder van 150 pk. In afwachting daarvan debuteert de Skoda Kamiq met een 1.0 TSI van 95 pk en 115 pk, met respectievelijk manuele vijf- en zesbak. De 115 pk-versie krijgt eventueel ook een DSG-bak met zeven verzetten. De 1.6 TDI van 115 pk heeft een manuele zesbak of een zeventraps-DSG. Goed om weten: tussen de 115 pk-benzinemotor en de 115 pk-dieselmotor zit zowat 100 kilogram verschil op de vooras, die een invloed heeft op de wendbaarheid en het rijplezier.
Wat dat geeft?
Toegegeven: ik ben amper overtuigd door de SUV-mode, om verschillende redenen. Vaak zwaarder, duurder, gulziger en amper ruimer dan de berlines en hatchbacks waar ze mee overeenkomen. Objectief gezien levert een SUV dus vooral een meerwaarde van ‘schijn’ op. Maar hij heeft wel een belangrijke concrete eigenschap: de hogere zitpositie en dus makkelijkere instap. Interessant voor een vergrijzende bevolking. Is een SUV dus een auto voor gepensioneerden?
Deze Kamiq alleszins niet: de 1.0 TSI van 115 pk met manuele zesbak levert heel wat rijplezier. De driecilinder is prima opgewassen tegen zijn taak, voelt zich op zijn gemak in de stad en op de snelweg, en klinkt niet te sterk door in het interieur. Op kleine bergwegen stelt het kleine blok niet teleur, en herneemt hij indien nodig degelijk. Het chassis is levendig en niet onnodig onderstuurd. Ook de koetswerkbewegingen zijn mooi gecontroleerd. Plezieren doet deze Kamiq dus zeker, temeer omdat het comfort niet lijdt onder het stijve chassis. Ook het communicatieve stuur en de aangename remmen kunnen overtuigen.
De Kamiq is beschikbaar vanaf december en geeft zijn prijzen pas in oktober vrij. De meerprijs vergeleken met een Scala zou echter rond de € 500 tot € 1.500 schommelen, afhankelijk van de motor en uitvoering die je kiest. Ontgoochelen doet hij alleszins niet.