20191007153318subaru-foreste-e-boxer-201901.jpg

Subaru is een koppig merk. Het houdt halsstarrig vast aan enkele kernwaarden: boxermotoren met permanente vierwielaandrijving, rijveiligheid en betrouwbaarheid. Al de rest, zoals design, uitrusting en rijplezier, staat daar volledig in functie van. Die te-nemen-of-te-laten-mentaliteit ligt niet altijd in lijn met wat de Europese consument verwacht, maar die krijgt van Subaru maar een bijrol toebedeeld.

De hoofdmoot van de Japanse verkoop ligt namelijk in Noord-Amerika. Dat is dan ook de markt die als eerste de vijfde generatie van de Forester te zien kreeg. Wij moesten een jaartje langer wachten. Nu heeft hij het Oude Continent bereikt, met een nieuwe aandrijflijn die hem meer toekomst toebedeeld is dan de boxerdiesel van weleer: de hybride e-Boxer.

20191007153309subaru-forester-e-boxer-201903.jpg

De tekentafel

Wie de verschillen wil spotten tussen de vorige, vierde generatie Forester en deze nieuwe vijfde, neemt maar beter een vergrootglas bij de hand. Temeer omdat hij amper van grootte wijzigde. “Het design viel in de smaak, dus waarom zouden we het wijzigen?” is de redenering van de Japanners. Daar valt iets voor te zeggen, ware het niet dat het design bij Subaru volledig onderhevig is aan de functie. Je krijgt dus een wat anoniem ontwerp, met grote glaspartijen, breed openzwaaiende portieren met makkelijke instap en hoge rijpositie, zonder grote blitse velgen die de wielkasten volledig hoeven te vullen.

20191007153326subaru-forester-e-boxer-201907.jpg

Binnenin de 4,63 meter lange SUV is het plaatsaanbod royaal, net als het zicht rondom. Zowel vooraan als achteraan is er voldoende ruimte, en een koffer die wijder werd en met de achterbank neer tot 1.779 liter aan bagage slikt. Het dashboard is, zoals we bij Subaru gewoon zijn, een zee van knoppen en een clash van stijlen – ook binnenin staat design op het achterplan en is het onderhevig aan de functie – maar de aankleding en afwerkingskwaliteit maken wel een bescheiden sprong voorwaarts.

De grote vernieuwing bevindt zich onderhuids: de Subaru Forester staat op het nieuwe platform dat de XV en Impreza ook gebruiken. Het Subaru Global Platform is flink stijver, en dat moet niet alleen de rijcapaciteiten ten goede komen, maar ook de rijveiligheid. Bovendien kan het perfect een batterij van een hybride aandrijflijn integreren en inkapselen bij een crash. Zoals in deze e-Boxer het geval is.

20191007153308subaru-forester-e-boxer-201902.jpg

De testbank

De Forester e-Boxer huisvest namelijk een bescheiden lithium-ionbatterij, met een capaciteit van 0,6 kWh. Die voorziet de 12,3 kW (16,7 pk) en 66 Nm sterke elektromotor van stroom, die op zijn beurt is ingewerkt in de Lineartronic-CVT. De elektromotor ondersteunt de 2.0 viercilinder-boxermotor, 150 pk en 194 Nm sterk en voor 80 procent gereviseerd. De batterij wordt niet aan de stekker bijgeladen, maar door de benzinemotor (die dan als generator gebruikt wordt) of met energie die wordt gerecupereerd bij het remmen.

20191007153316subaru-forester-e-boxer-201905.jpg

Dat maakt van deze e-Boxer een Toyota-achtige hybride, met dat verschil dat Subaru geen ‘EV’-knop heeft geïnstalleerd. Je kunt wel tot 1,6 kilometer volledig elektrisch rijden, zegt Subaru, tot maximum 40 km/u, maar de auto bepaalt zelf wanneer hij dat doet. Het geeft wel aan dat deze e-Boxer vooral een soort mild hybrid is in plaats van een full hybrid. De elektromotor geeft de Forester een subtiel duwtje in de rug, bij het aanzetten of bij het accelereren, en maakt het samenspel tussen boxermotor en continu variabele transmissie iets vloeiender. De prestaties blijven nog steeds bescheiden: 0-100 km/u duurt 11,8 seconden, de topsnelheid ligt op 188 km/u.

20191007153314subaru-forester-e-boxer-201904.jpg

Het nieuwe platform en de lage inplanting van batterij en elektromotor doen wel wonderen voor het rijgedrag. De Forester stuurt gretiger in en houdt zijn koetswerk langer stabiel, maar rijdt vooral te allen tijde veilig, dankzij de uitstekende permanente vierwielaandrijving. Ook deze Forester krijgt Subaru’s X-Mode mee voor offroadgebruik. In die omstandigheden komt de elektromotor opnieuw een tandje bijsteken. Door de onmiddellijke vermogensafgifte heb je bijvoorbeeld minder bruut pedalenwerk nodig in moeilijke offroadsituaties.

De rijpolitie

Veiligheid is uiteraard een van Subaru’s stokpaardjes. Het EyeSight-camerasysteem is standaard van de partij, net als waarschuwingen voor kruisend verkeer achter de auto, stabiliteitshulp voor aanhangwagens en een adaptieve cruise control. In de hogere uitvoeringen komt daar een dodehoekwaarschuwing bij, een aanrijdingswaarschuwing wanneer je achteruitrijdt, en Subaru’s nieuwe Driver Monitoring System.

20191007153320subaru-forester-e-boxer-201908.jpg
20191007153321subaru-forester-e-boxer-201909.jpg

Dat houdt het gezicht van de chauffeur continu in de gaten en waarschuwt wanneer de aandacht verslapt of de blik te lang van de weg afgewend blijft. De gezichtsherkenning onthoudt bovendien enkele chauffeurs, zodat je meteen je zetel-, airco- en spiegelinstelling krijgt wanneer je instapt.

De gadgets

Verder is Subaru’s filosofie: alles standaard. De optielijst blijft beperkt tot metaalkleur, dus alle Foresters komen standaard met Apple CarPlay en Android Auto, automatische airco met twee zones, een licht- en regensensor, led-koplampen, digitale radio, zetelverwarming en een achteruitrijcamera. Een uitvoering hoger voegen de Japanners naast de uitgebreidere veiligheidsuitrusting een elektrische chauffeurszetel toe, elektrische kofferklep en handenvrij starten. De topuitvoering vult aan met navigatie, lederen zetels, stuurverwarming en een verwarmde achterbank.

20191007153323subaru-forester-e-boxer-201910.jpg

De rekening

Dat geeft de Forester een prijskaartje van € 33.995 voor de basisuitvoering Comfort. Voor de uitvoeringen Luxury en Premium komt daar telkens € 3.000 bij. Japanse hybrideconcurrenten zijn er in de vorm van de Toyota RAV4 (vanaf € 31.080), Honda CR-V Hybrid (vanaf € 35.530) en Mitsubishi Outlander PHEV (vanaf € 41.790). Die laatste heeft een gevoelig hoger prijskaartje, maar is evenwel een stekkerhybride.

Voor het verbruik geeft Subaru tot slot een NEDC-cijfer op van 6,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 154 g/km. Volgens de WLTP-cyclus levert dat een cijfer op van 8,1 l/100 km en 185 g/km aan CO2.

20191007153317subaru-forester-e-boxer-201906.jpg

Het verdict

Subaru’s nieuwe Forester is een SUV die vooral praktisch is opgevat en daarmee inspeelt op de verzuchtingen van gezinnen. Hij rijdt veilig, voorspelbaar en comfortabel, en mikt op betrouwbaarheid en stevigheid. Maar onbekend maakt onbemind, en de beperkte aanwezigheid in ons land maakt wellicht dat deze Forester vooral onder de radar zal blijven vliegen. De e-Boxer moet je vooral bekijken als een milde hybride, een occasioneel duwtje in de rug bij het rijden en een druppel op een hete plaat om de uitstoot- en verbruikscijfers te beperken.
20191007153325subaru-forester-e-boxer-201911.jpg