Bert Troubleyn

8 OKT 2019

Tesla Model 3 is bestverkochte auto van Nederland (maar hoe lang nog?)

En dat ligt niet enkel aan de kwaliteiten van de auto…

In september van dit jaar was de Tesla Model 3 de bestverkochte auto van Nederland. Je leest het goed: niet de bestverkochte elektrische auto, maar wel de bestverkochte auto tout court. Met 5.768 nieuwe inschrijvingen en een marktaandeel van 15,1 procent was hij zelfs succesvoller dan de tweede tot en met de vijfde meest ingeschreven auto’s bij elkaar opgeteld (Opel Karl, 1.755; Ford Fiesta, 963; Peugeot 108, 839; Kia Niro, 820). Dat is heel vreemd voor een model met een basisprijs van net geen 50.000 euro.
Een en ander heeft te maken met de fiscaliteit van de Nederlandse markt. Wie namelijk een auto van het werk krijgt, wordt daar bij onze noorderburen (net zoals bij ons) zwaar op belast via het principe van de bijtelling. Voor elektrische auto’s is die bijtelling echter relatief gunstig zolang ze minder dan 50.000 euro kosten, en de basisversie van de Model 3 zit daar net onder.
Op 1 januari 2020 zakt de grens echter naar 45.000 euro en valt de minst dure Tesla dus buiten de gunstregeling. Daarom haasten heel wat klanten zich nu nog om hun exemplaar voor nieuwjaar te kunnen inschrijven, zodat ze nog voor de hele gebruiksduur van hun auto van het fiscale gunstregime kunnen genieten. We verwachten daarom ook in oktober, november en december nog recordcijfers voor Tesla, terwijl we vanaf januari waarschijnlijk een grote dip zullen zien in de afzet van het Amerikaanse merk in Nederland.
Advertentie
Advertentie
Advertentie